طرز تهیه مربای گل محمدی خوش عطر و طعم خانگی با تمام نکات

به گزارش وبلاگ زندگی، مربای گل محمدی یا گل سرخ یکی از مرباهای خوش طعم و عطر است که آن را با گل خشک یا تازه درست می نمایند. این مربای خوشمزه در کشورمان با گل های محمدی منطقه ها مختلفی از کشورمان تهیه می گردد. اما گل های ناحیه آذربایجان و شهرهای آن برترین نوع گل سرخ برای تهیه مربا هستند؛ چرا که رگ تلخی ندارند و نیازی به جوشیدن آن ها نیست.

طرز تهیه مربای گل محمدی خوش عطر و طعم خانگی با تمام نکات

در کل برای تهیه مربای گل سرخ احتیاج به دانستن فوت و فن های زیادی است که در این دستورالعمل آن ها را با جزئیات در اختیارتان قرار دادیم. پس با دقت هر چه تمام تر اول یک بار دستوالعمل را با تمام نکات و فوت و فن هایش بخوانید، سپس آغاز به تهیه آن کنید. برای تهیه این مربا می توانید از مغزهای مختلف مثل گردو یا پسته نیز بهره ببرید.

مواد لازم برای تهیه مربا گل محمدی

  • گلبرگ گل محمدی دو پیمانه فشرده
  • شکر سفید معمولی شش لیوان
  • آب سه پیمانه
  • جوهر لیمو یک چهارم قاشق چای خوری

طرز تهیه مربای گل محمدی خوش عطر و طعم خانگی با تمام نکات

مرحله اول

مربا یک وعده سالم و مقوی برای صبحانه است که کاملا انرژی مورد احتیاج بدنتان را برای آغاز یک روز کاری یا درسی فراهم می نماید. حتما به خاطر دارید که پیش از این طرز تهیه مربا گردو، مربا کنجد را به شما آموزش داده ایم؛ حالا هم با طرز تهیه یک مربا خوش عطر و طعم دیگر به نام مربای گل محمدی به سراغتان آمده ایم.

برای تهیه این مربا ابتدا آب را داخل یک قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. یک چهارم قاشق چای خوری جوهر لیمو را به آب اضافه کنید. سپس شکر را به آب اضافه کنید و صبر کنید تا روی حرارت میانه حل شده و آغاز به جوشیدن کند. حالا حرارت را کم کنید تا شکر با حرارت ملایم بجوشد و به قوام برسد.

مرحله دوم

تا زمانی که شیره داخل قابلمه به قوام برسد، گلبرگ های خرد شده را داخل یک تابه بریزید. روی حرارت کم اجازه دهید تا گلبرگ ها حدود دو دقیقه تفت بخورند تا حجمشان کم شود. سپس یک لیوان آب جوش به آن ها اضافه کنید و در تابه را بگذارید. حدود بیست دقیقه صبر کنید تا گلبرگ ها داخل تابه بمانند و در این فاصله حتما در تابه را بگذارید. اگر در این مرحله رنگ گلبرگ ها عوض شد اصلا نترسید چون هنگام اضافه شدن به شیره، رنگشان بر می شود.

مرحله سوم

وقتی شیره کاملا به قوام آمد؛ یعنی آن حالت چسبندگی و کشسانی خودش را حفظ کرد، گلبرگ ها را به شیره اضافه کنید و صبر کنید تا روی حرارت حدود شش دقیقه بمانند. حتما از وقتی گلبرگ ها را اضافه می کنید، زمان را بگیرید. چون اگر گلبرگ ها بیش از حد روی حرارت بمانند مربای شما تلخ خواهد شد.

مرحله چهارم

پس از شش دقیقه حرارت را خاموش کنید و یک دمکنی روی در قابلمه قرار دهید و در قابلمه را بگذارید. یک ظرف بزرگ از آب یخ پر کنید و قابلمه مربا را به همان صورت داخل ظرف قرار دهید تا گلبرگ ها دچار شوک شده و رنگ بیشتری پس دهند. بعد از خنک شدن مربا را داخل یک ظرف شیشه ای ریخته و داخل یخچال نگهداری کنید.

فوت وفن های طرز تهیه مربای گل محمدی

  • سعی کنید به جای جوهر لیمو از آبلیمو استفاده نکنید. چون جوهر لیمو علاوه بر اینکه از شکرک زدن مربا جلوگیری می نماید، رنگ زیبایی به مربایتان خواهد داد.
  • اگر شیره هنگام جوشیدن به کناره های قابلمه پاشید حتما آن را با قلموی آغشته به آبلیمو تمیز کنید. چون آن ذرات باعث شکرک زدن مربایتان می شود.
  • تلخ شدن مربا به دو عامل بستگی دارد: یک این که خود گلبرگ ها تلخ باشند و دو اینکه بگذارید گلبرگ ها زیاد روی حرارت جوش بخورند.
  • برای تهیه این مربا از گلبرگ های منطقه ها خشک و کویری استفاده نکنید. این گلبرگ ها چون تلخ هستند، باید چندین بار جوشیده شوند تا تلخیشان گرفته شود. که در آن صورت مزه مربا از بین می رود.
  • استفاده از دمکنی باعث می شود عطر مربا از بین نرود و از عرق کردن و ریختن آب داخل مربا جلوگیری می نماید.
  • شوک حرارتی و گذاشتن مربا داخل آب یخ باعث می شود رنگ مربایتان تیره نشده و خوشرنگ تر شود و رنگ گلبرگ ها بیرون بیاید.
  • می توانید برای اینکه مربایتان مجلسی تر شود، از گردو داخل مربا بهره ببرید. در این صورت وقتی مربا را از روی حرارت برداشتید، گردوها را به صورت نگینی خرد نموده و به مربا اضافه کنید.
  • این مربا با نکاتی که به شما آموزش داده ایم آنقدر خوشرنگ و خوش عطر می شود که احتیاجی به طعم دهنده و رنگ دهنده ندارد.
  • گلبرگ های گل محمدی را می توانید به صورت درسته یا خرد شده بهره ببرید. اگر دوست دارید از گلبرگ های کامل بهره ببرید، سر سفید آن ها را با قیچی بچینید و اگر دوست دارید از گلبرگ های خرد شده بهره ببرید، قسمت صورتی گلبرگ ها را با قیچی خرد کنید. اما از قلم نیاندازید هرچه میزان گلبرگ ها درشت تر باشند، بیشتر زیر دندان حس می شوند.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه مربای گل محمدی خوش عطر و طعم خانگی با تمام نکات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای گل محمدی خوش عطر و طعم خانگی با تمام نکات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید