2 طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت قلقلی

به گزارش وبلاگ زندگی، آلبالو پلو از جمله پلوهای ایرانی مجلسی و جزو قدیمی ترین غذاهای ایرانی است که به خصوص در فصل تابستان به عنوان یک غذای تابستانی طرفداران فراوانی دارد. جالب است بدانید یکی از راهکارهای قدیمی ها برای پیشگیری از گرمازدگی خوردن آلبالو پلو در روزهای گرم تابستان بود. آلبالو پلو را برای شام مهمانی یا یکی از غذاهای ماه رمضان به روش های مختلف و با مواد متنوع به عنوان یک غذا با مرغ یا با گوشت و بعلاوه غذا با سویا می توانید درست کنید. طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی و رستورانی با فیله مرغ، مرغ ریش ریش یا گوشت چرخ نموده را در مجله خبرنگاران بخوانید. در سرویس آشپزی همراه ما باشید.

2 طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت قلقلی

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ نموده قلقلی

آلبالو پلو به خصوص به روش شیرازی از جمله غذاهای محبوب تابستانی شیرازی ها در فصل تابستان است. اگر گذرتان به شیراز افتاد و تابستان بود از میزبان تان بخواهید تا برای تان آلبالو پلو شیرازی بپزد. اگر هم دوست و آشنایی در شیراز ندارید، نگران نباشید، تمام رستوران های بزرگ در شیراز و سایر شهرها در فصل تابستان آلبالو پلو را با برترین روش پخت به منوی خودشان اضافه می نمایند.

مواد لازم آلبالو پلو رستورانی با گوشت چرخ نموده قلقلی

  • آلبالو: 700 گرم
  • گوشت چرخ نموده: 500 گرم
  • پیاز: یک عدد میانه
  • شکر: 250 گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می پسندید میزان شکر را بیشتر کنید، اگر هم ملس می پسندید 200 گرم شکر کافی است)
  • برنج: 4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • زعفران دم نموده: به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
  • خلال پسته و بادام: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آلبالو پلو شیرازی

با مراحل طرز تهیه آلبالو پلوی شیرازی با ما همراه باشید. این آلبالو پلوی مجلسی را هم با آلبالوی فریز شده و آلبالوی تازه می توانید درست کنید.

مرحله اول؛ خیس کردن برنج در البالو پلو

ابتدا 5 تا 6 ساعت برنج ها را با آب و نمک بخیسانید. آلبالوهای شسته شده را هسته گیری کنید. روش های هسته گیری آلبالو را بلد هستید؟

مرحله دوم؛ ریختن شکر در لابه لای آلبالوها

سپس آلبالوها را در یک قابلمه ریخته و شکر را لابه لای آن ها بریزید. قابلمه آلبالو و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت 30 دقیقه با شکر بجوشند. بعد از این مدت آلبالوها را آبکش کنید و آب آلبالو را در یک شیشه تمیز بریزید. از این آب می توانید به عنوان شربت آلبالو بهره ببرید.

مرحله سوم؛ تهیه گوشت قلقلی و سرخ کردن آن

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید. در این فاصله گوشت چرخنموده را با یک عدد پیاز میانه رنده شده و نمک و فلفل سیاه خوب ورز دهید و به صورت گوشت قلقلی های کوچک به میزان یک گردو درآورید. گلوله های گوشتی را در روغن داغ سرخ کنید.

مرحله آخر؛ دم کردن برنج آلبالو پلو

در این فاصله برنج را آبکش کنید. در قابلمه ای که می خواهید پلو را دم کنید میزانی روغن دم کنید و کف آن را با نان یا حلقه های سیب زمینی بپوشانید. می توانید روی نان یا سیب زمینی میزانی کنجد بپاشید.

حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو و گوشت قلقلی در قابلمه بریزید، لایه آخر باید برنج باشد. می توانید در صورت تمایل گوشت را لای برنج دم نکنید و بعد از خاتمه پخت آلبالو پلو، گوشت های قلقلی را روی برنج سرو کنید.

وقتی که تمام مواد را در قابلمه لایه لایه ریختید پلو را به مدت نیم ساعت دم بگذارید. بعد از دم کشیدن پلو کمی از برنج روی آن را بردارید، با زعفران ترکیب کنید و روی آلبالو پلو برنج زعفرانی بریزید.

آلبالو پلو را با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ ریش ریش

اگر برای خوردن گوشت قرمز محدودیت دارید یا می خواهید یک آلبالو پلو مجلسی تر داشته باشید می توانید از طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ بهره ببرید. با طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش در اینجا آشنا شوید.

مواد لازم آلبالو پلو با مرغ ریش ریش

  • برنج: 4 لیوان فرانسوی دسته دار
  • آلبالو: 700 گرم
  • فیله مرغ: نیم کیلوگرم
  • شکر: 250 گرم (اگر آلبالو پلو را شیرین می پسندید میزان شکر را بیشتر کنید)
  • پیاز: دو عدد میانه
  • زعفران دم نموده: به میزان لازم
  • نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • خلال پسته و بادام به میزان دلخواه

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ

با مراحل طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ همراه مجله وبلاگ زندگی باشید.

مرحله اول؛ آماده کردن فیله های مرغ

روش درست کردن آلبالو پلو مجلسی با مرغ ریش ریش یا فیله مرغ شبیه هم است. برای این کار ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید. در این فاصله فیله های مرغ را با زعفران و نمک مزه دار و در روغن یا میزانی کره سرخ کنید.

بعد از این که هر دو طرف فیله ها سرخ شد، در یک قابلمه پیازها را به صورت حلقه ای برش بزنید و کمی تفت دهید. حالا تکه های مرغ را روی پیازها بگذارید و 2 لیوان آب روی آن ها بریزید. اجازه بدهید تکه های مرغ روی شعله میانه گاز بپزد.

مرحله دوم؛ پختن و ریش ریش کردن فیله مرغ

در یک ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه فرنگی را با میزانی روغن و فلفل تفت دهید و روی مرغ در حال پخت بریزید.

بعد از پخته شدن فیله ها و باقی ماندن حدود نصف لیوان سس، میزانی زعفران آب نموده به محتویات قابلمه اضافه کنید. تا دو دقیقه زمان بدهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید.

فیله مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. در صورت تمایل فیله مرغ را به همان صورت درسته در کنار آلبالو پلو سرو کنید.

بیشتر بخوانید:

مرحله سوم؛ پختن آلبالوها در آلبالو پلو با مرغ

آلبالوها را به همان روشی که در بالا گفتیم با شکر بپزید و آب آلبالو را به عنوان شربت کنار بگذارید. اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است کمی دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا قوام پیدا کند و غلیظ تر گردد.

مرحله آخر؛ دم کشیدن برنج آلبالو پلو

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را بپزید. وقتی دانه برنج به اصطلاح شکفته شد، برنج را آبکش کنید. کف قابلمه میزانی روغن بریزید و وقتی که روغن داغ شد ورقه های سیب زمینی یا نان لواش را ته قابلمه بگذارید.

حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. بعد از حدود نیم ساعت که آلبالو پلو دم کشید آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید. در صورت تمایل می توانید زمانی که پلو در حال دم کشیدن است میزانی کره روی آن بگذارید تا آب گردد یا در خاتمه پخت میزانی روغن مایع روی آن بریزید.

به این نکته مهم توجه کنید: آلبالو پلو را روی شعله ملایم گاز دم کنید تا به علت شیرینی شیره آلبالوها که به کف قابلمه می رسد ته دیگ پلو نسوزد.

بیشتر بخوانید:

برای تزیین آلبالو پلو روی آلبالو پلو مجلسی با مرغ را با برنج زعفرانی و خلال پسته و بادام تزیین کنید و تکه های مرغ درسته یا ریش ریش را روی آن بچینید. می توانید به جای فیله مرغ از ران یا تکه های سینه مرغ هم بهره ببرید.

طرز تهیه آلبالو پلو بدون گوشت با سویا

برای درست کردن آلبالو پلو بدون گوشت می توانید از سویا یا گوشت های گیاهی بهره ببرید. می توانید سویا را به صورت قلقلی درست کنید و تفت دهید و مثل گوشت چرخ نموده قلقلی با آلبالو پلو سرو کنید. بعضی هم در کنار آلبالو پلو گیاهی از مرغ گیاهی و گوشت گیاهی استفاده می نمایند.

اگر می خواهید آلبالو پلو را با سویا قلقلی درست کنید به این ترتیب عمل کنید:

مرحله اول؛ خیس کردن سویا و چرخ کردن آن

برای این میزان مواد ابتدا 1 لیوان دسته دار فرانسوی سویا (یا 1 و نیم لیوان) را به مدت 20 دقیقه در شیر یا آب بخیسانید تا طعم بهتری پیدا کند. سپس سویا را آبکش کنید و خوب با دست فشار دهید تا شیر یا آب اضافی آن گرفته گردد. حالا سویا را در چرخ گوشت بریزید و یک دور چرخ کنید.

مرحله دوم؛ قلقلی کردن سویای چرخ شده با آرد سوخاری و پیاز و ادویه جات

سویاهای چرخ نموده را یک ظرف بزرگ بریزید و به آن یک لیوان فرانسوی دسته دار آرد سوخاری، پیاز رنده شده یک عدد میانه، نمک، فلفل، زردچوبه و کمی دارچین اضافه کنید.

سویا را با این مواد خوب ورز بدهید تا حالت چسبندگی پیدا کند. سپس به همان ترتیب مثل گوشت با دست به میزان یک گردو یا کوچک تر قلقلی و در روغن روی شعله ملایم گاز تفت دهید.

نکات مهم برای تهیه آلبالو پلو مجلسی

*اگر می خواهید آلبالوها حین دم کردن پلو به هم نچسبند، میزانی کره آب کنید و قبل از دم کردن پلو، آلبالوها را حسابی به کره آغشته کنید.

*در طرز پخت آلبالو پلو می توانید خلال های بادام را کمی خیس کنید و حین دم کردن یک گوشه کنار آلبالوها دم بگذارید.

*اگر می خواهید یک آلبالو پلو چند رنگ و مجلسی با مرغ یا گوشت چرخنموده داشته باشید، یک گوشه دیگر قابلمه میزانی شربت آلبالو (در حد سه یا چهار قاشق غذاخوری) و یک گوشه دیگر میزانی زعفران آب نموده بریزید. یادتان باشد لایه آخر آلبالو پلو فقط باید برنج سفید باشد. موقع سرو برنج تمام این قسمت ها را با میزانی برنج مخلوط کنید و هر کدام را به صورت جداگانه روی دیس آلبالو پلو بکشید.

*می توانید آلبالو پلو را بدون شکر و با درست کنید که نوع ساده تر آلبالو پلو است اما بهتر است برای بهره بردن از آلبالو پلو را با آلبالو تازه درست کنید.

*طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ برای دو نفر هم به همین ترتیب است فقط میزان مواد را به میزان دو نفر کم کنید و یک غذای ساده دو نفر خوشمزه داشته باشید.

*طرز تهیه آلبالو پلو با آلبالو فریزری هم مشابه روش هایی است که در بالا به آن اشاره کردیم، فقط در این موارد از آلبالوی فریز شده به جای آلبالو استفاده می گردد. اگر آلبالو به درستی فریز شده باشد، مواد مغذی این آلبالو هم فرق چندانی با آلبالوی تازه ندارد.

*در طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ نموده هم می توانید گوشت چرخ نموده را به صورت کوفته قلقلی درآورید و در غذا بریزید و هم می توانید آنها را با پیاز و دیگر ادویه ها تفت دهید و بپزید. سپس آنها را به آلبالو پلو اضافه کنید.

سوالات متداول

چه کار کنیم ته دیگ آلبالو پلو سیاه نگردد؟

در طرز تهیه آلبالو پلو، به خاطر این که آلبالو در آب خود را پس می دهد و کف قابلمه جمع می گردد، باید حتما ته دیگ قرار دهید. فرقی نمی کند برای از نان یا سیب زمینی استفاده می کنید. این کار باعث می گردد قابلمه هم رنگ سوختگی نگیرد.

برای حفظ ظاهر آلبالو در آلبالو پلو چه کنیم؟

برای حفظ ظاهر آلبالو در البالو پلو بهتر است، زیاد آلبالو را نجوشانید تا له نگردد.

اگر آلبالو نداشتیم، از مربای آلبالو می توانیم در آلبالو پلو استفاده کنیم؟

بله، از مربای آلبالو، در آلبالو پلو به جای آلبالو تازه می توانیم استفاده کنیم.

منبع: افق کوروش

به "2 طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت قلقلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ یا گوشت قلقلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید