طرز تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی

به گزارش وبلاگ زندگی، ته دیگ ماست تخم مرغی جزء آن دسته از انواع ته دیگ است که عاشقان سینه چاک خود را دارد. با اینکه بیشتر افراد همه نوع ته دیگ را دوست دارند اما ته دیگ ماست تخم مرغی چیز دیگری است! طعم خوشمزه این ته دیگ به همراه بافت نرمش همان ویژگی های هستند که یک ته دیگ اصیل باید داشته باشد. بیشتر ته دیگ ها بافت سفتی دارند که ممکن است باعث تخریب دندان و مسائل سوء هاضمه گردد. اما ته دیگ ماست تخم مرغی لذتی تمام و کمال را فراهم می نماید. پس بدون معطلی بریم ببینیم دستور پخت ته دیگ ماست تخم مرغی چگونه است.

طرز تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی

مواد لازم برای تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی

  • زرده تخم مرغ: دو عدد
  • ماست پرچرب: یک چهارم پیمانه
  • روغن: یک سوم پیمانه
  • آب: یک چهارم پیمانه
  • زعفران: به اندازه لازم
  • نمک: به اندازه لازم

دستور پخت ته دیگ ماست تخم مرغی

  • زمان آماده سازی: 20 دقیقه
  • زمان پخت: 30 تا 50
  • قابل سرو برای: 8

مرحله اول

یک قاشق چای خوری زعفران در یک فنجان آب گرم (اما نه داغ) بریزید. بگذارید حداقل 10 دقیقه بماند. این مهم است که به زعفران زمان کافی بدهید تا جا بیفتد و رنگ زیبای آن آزاد گردد.

مرحله دوم

می توانید دو فنجان برنج را خوب بشویید. سپس برنج را با هشت فنجان آب و اندازهی نمک خوب ترکیب کنید. حدود پنج تا شش دقیقه مخلوط برنج و مواد دیگر را بجوشانید، سپس خوب آبکش کنید.

مرحله سوم

مخلوط برنج، زرده تخم مرغ، ماست و زعفران را آماده کنید. سپس یک فنجان برنج را بردارید و با مخلوط آماده خود ترکیب کنید. تمامی مواد این مخلوط به عنوان ته دیگ شما عمل خواهند کرد.

مرحله چهارم

مواد مخصوص ته دیگ ماست تخم مرغی را در ته یک قابلمه نچسب پخش کنید. اما قبل آن بهتر است کف قابلمه را روغن چرب کنید. سپس به جای مانده برنج را روی ته دیگ به اندازه لازم بریزید. لایه بالایی برنج را با کره طعم دار کنید. بقیه آب زعفران را روی برنج خود بریزید.

مرحله پنجم

برای به دام انداختن بخار، درب قابلمه را در یک حوله نازک آشپزخانه بپیچید. از یک نوار لاستیکی برای محکم کردن حوله در اطراف دسته بهره ببرید. روی قابلمه را بپوشانید و گاز را روی حرارت ملایم، 25 تا 30 دقیقه یا تا زمانی که برنج کاملاً نرم و قد بکشد، بپزید.

ممکن است 50 دقیقه احتیاج باشد تا ته دیگ ماست تخم مرغی سفت گردد. مدت زمان درست شدن ته دیگ بستگی به نوع قابلمه و شیوه پخت دارد. اگر با زودپز ته دیگ درست می کنید، زمان 45 دقیقه ممکن است نهایت به 30 دقیقه ختم گردد. اما ته دیگی که در قابلمه به دست می آید بهتر و خوشمزه تر است.

مرحله ششم

درب ظرف را بردارید و یک دیس بزرگ سرو را روی قابلمه برعکس کنید و با احتیاط قابلمه را روی آن بچرخانید. لایه ترد پایین که ته دیگ است، اکنون روی بشقاب واقع شده است. حالا می توانید رنگ و کیفیت پخت ته دیگ را آنالیز کنید. ماست باعث می گردد تا ته دیگ نرم گردد و خیلی حالت سفت به خود نگیرد.

مرحله هفتم

حالا زمان سرو است. سعی کنید ته دیگ را در کنار دیس قرار دهید یا در بشقابی جداگانه ای سرو کنید تا هر فردی که دوست داشت اندازه از ته دیگ را بر دارد و نوش جان کند.

مواد مغذی ته دیگ ماست تخم مرغی

کالری288 کیلو کالری
کربوهیدرات49 گرم
پروتئین4 گرم
چربی7 گرم
سدیم3 میلی گرم
پتاسیم80 میلی گرم
کلسیم17 میلی گرم
آهن0.6 میلی گرم

نکات مهم در تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی

  • برای سرو غذا می توانید ته دیگ ماست تخم مرغی را به قطعات منظم برش دهید. در بشقاب های جداگانه برای هر فرد سرو کنید.
  • انتخاب قابلمه مناسب برای تهیه ته دیگ بسیار مهم است. قابلمه نچسب برترین انتخاب است. زیرا باعث می گردد ته دیگ به قابلمه نچسبد.
  • کف قابلمه باید با روغن کاملاً چرب گردد. این نکته باعث می گردد تا ته دیگ نچسبد و خراب نگردد.
  • بهتر است فوراً ته دیگ را سرو کنید تا از دهان نیفتاده سرو کنید.
  • از هر نوع ماست می توانید برای درست کردن این نوع ته دیگ بهره ببرید. فقط یادتان باشد ماست پر چرب می تواند ته دیگ را نرم تر نیز کند.

سخن آخر

طرز تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی ساده است. به راحتی می توانید مواد تشکیل دهنده این ته دیگ را مخلوط کنید و سپس در کف قابلمه پخش کنید. این ته دیگ کمی حرفه ای تر و مجلسی تر از دیگر ته دیگ های دیگر مانند ته دیگ برنج یا ته دیگ نان است.

مسلماً مهمانان به سرعت متوجه ته دیگ ماست تخم مرغی خواهند شد و از مقدار توجه که میزبان به خرج داده است، لذت نهایی را خواهند برد. سعی کنید ته دیگ را به ویژه در غذاهای کلاسیک ایرانی مانند قرمه سبزی، قیمه پلو، باقالی پلو و دیگر غذاهایی که با برنج طبخ می شوند، درست کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "طرز تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ته دیگ ماست تخم مرغی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید