راه رفتن در خواب یا خوابگردی

به گزارش وبلاگ زندگی، در اختلال خوابگردی فرد طی خواب و در حالی که هوشیار نیست، و هیچ ارتباطی با محیط و اطرافیان برقرار نمی کند، می نشیند، راه می رود یا کارهای پیچیده تری از قبیل پوشیدن لباس، رفتن به دستشویی و حتی رانندگی انجام می

راه رفتن در خواب یا خوابگردی

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

در اختلال خوابگردی فرد طی خواب و در حالی که هوشیار نیست، و هیچ ارتباطی با محیط و اطرافیان برقرار نمی کند، می نشیند، راه می رود یا کارهای پیچیده تری از قبیل پوشیدن لباس، رفتن به دستشویی و حتی رانندگی انجام می دهد. شخص ممکن است به اتاق ها و حیاط منزل سر بزند یا از منزل خارج شود.

وقتی فرد در خواب راه می رود، چشم هایش باز ولی خیره و بیرون زده است و این طور به نظر می رسد که جایی را نمی بیند. وی معمولاً طی انجام دادن این کارها در خواب باقی می ماند و بیدار نمی شود. در این حالت اگر بدون بیدار کردن فرد سؤالی از او بپرسیم، جواب نامفهومی می دهد و اغلب در حال خواب به رختخواب بر می شود و صبح روز بعد چیزی از این وقایع را به یاد نمی آورد.

خوابگردی معمولاً بین 15 دقیقه تا 2 ساعت پس از آغاز خواب ایجاد می شود و از 30 ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد.

شیوع خوابگردی در بچه ها 15 درصد، در بزرگسالان از 4 تا 10 درصد و در پسرها کمی شایع تر از دخترهاست. خوابگردی معمولاً از سن 4 تا 8 سالگی آغاز می شود و شایع ترین سن آن 12 سالگی است.

درمان

راه رفتن در خواب معمولاً با مسائل روانی یا تنش های عاطفی بی ارتباط است و ضروری ندارد به جز این که محتمل است فردی که در خواب عمیق در حال راه رفتن است، به خودش آسیب برساند.

مهم ترین نکته این است که فرد را از این که دچار صدمه شود محافظت کنیم. مثلاً چنین فردی نباید در طبقه دوم تخت بخوابد و حتی الامکان در خروجی ساختمان یا در پشت بام منزل قفل باشد. در طی خوابگردی بهتر است فرد را از خواب بیدار نکنیم و فقط وی را به آرامی به سوی تخت خوابش راهنمایی کنیم.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون

به "راه رفتن در خواب یا خوابگردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه رفتن در خواب یا خوابگردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید