خواص بی نظیر عسل

به گزارش وبلاگ زندگی، از گذشته تا کنون از عسل در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شده است. مهمترین خاصیت عسل ، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد ، ولیکن میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود.در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

خواص بی نظیر عسل عسل در قرن شانزدهم میلادی پیش از آنکه شکر در دسترس همگان باشد، به عنوان ماده ای شیرین کننده استفاده می شد. فراوری عسل در یونان باستان و سیسیل رونق بسیاری داشت، بطوریکه که حیواناتی مانند خرس ها نیز به کندوهای زنبور عسل هجوم می آوردند و خطر نیش زنبورها را به قیمت به دست آوردن پاداشی شیرین تحمل می کردند.

عسل ماده غذایی فوق العاده با فرایند ساخت و فراوری بسیار جالب است. این ماده ترکیبی از قند، آنزیم ها، مواد معدنی، ویتامین ها و آمینو اسیدهاست. عسل با سایر شیرین کننده ها فرق دارد و با وجود فروکتوز بالا، اگر در حد اعتدال مصرف گردد، خواص بسیاری برای سلامتی دارد.

عسل زخم ها را درمان می نمایدعسل تا اوایل قرن بیستم درمانی مرسوم برای عفونت بود و با اختراع پنی سیلین کم کم استفاده از آن به فراموشی سپرده شد. اکنون استفاده از عسل در درمان زخم ها دوباره مرسوم شده است و محققان در پی کشف چگونگی تأثیر آن در مبارزه با عفونت های پوستی هستند. عسل خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد باکتری و ضد قارچ دارد که آن را به دارویی ایده آل برای درمان زخم ها تبدیل نموده است. در آمریکا در درمان بیماری های پوستی از عسل مانوکا (Manuka) برای مرهم گذاری روی زخم ها استفاده می گردد.

عسل مانوکا از گرده ی گل های بوته مانوکا (نوعی گیاه دارویی) به دست می آید و محققان طی آزمایش های بالینی دریافته اند این نوع عسل می تواند بیش از 250 نوع از باکتر ی های مقاوم به انواع آنتی بیوتیک ها را ریشه کن کند. عسل مانوکا در مقایسه با سایر عسل ها خاصیت ضد میکروبی قوی تری دارد که آن را عامل منحصربه فرد مانوکا یا UMF می نامند. تا به امروز ماده ای که این خاصیت را به عسل مانوکا می دهد، شناسایی نشده است.

عسل به وسیله یک فرایند آنزیمی پراکسید هیدروژن را آزاد می نماید که خاصیت ضدعفونی کنندگی به آن می بخشد، اما عسل مانوکا حاوی ماده ای دیگر است که آن را نسبت به سایر عسل ها قوی تر و باکتر ی ها را نابود می نماید.

تحقیقات نشان می دهد انواع عسل فرآوری نشده به درمان و التیام زخم ها یاری می نماید و در یک پژوهش 58 مورد از 59 زخم مورد آنالیز به وسیله عسل به طور قابل توجهی بهبود یافتند.

عسل به درمان پوست سر یاری می نمایدعسل رقیق شده با آب گرم در درمان درماتیت سبوره ای (seborrheic dermatitis) یا شوره و خارش سر مؤثر است. در یک آزمایش با به کارگیری این روش، هر یک روز در میان به مدت 4 هفته همه بیماران مبتلا به این مشکل درمان شدند.

انرژی بدن را افزایش می دهدیک رژیم غذای سالم و کامل به همراه خواب مناسب برترین شیوه برای افزایش انرژی است، اما اگر در پی یک ماده انرژی بخش سریع هستید، عسل گزینه مناسبی است. به خصوص برای ورزشکارانی که در پی یک غذای مقوی هستند تا بتواند مدت زمان بیشتری توان جسمی خود را حفظ کنند، عسل ماده غذایی فوق العاده ای است.1

درمان قند خوندیابت یک بیماری است که امکان دارد هر فردی تجربه کند، سیستم کار لوزالمعده مختل می گردد و نمی تواند انسولین خوبی در بدن فراوری کند. انسولین برای تنظیم سطح قند خون در بدن مفید است، زیرا مقدار زیاد قند در بدن خوب نیست. آزمایش های مکرر اثبات نموده که عسل طبیعی حاوی ماده اکسید کننده ای است که فرآیند جذب قند در خون را آسان می نماید و نمی گذارد درصد قند در خون بالا رود.

درمان رفلاکس معدهبسیاری از متخصصین درمان خانگی معتقدند که عسل به بهبود مری یاری می نماید و علائم سوزش سر دل را کاهش می دهد. هزاران سال از عسل در داروهای آیورودا برای معالجه انواع بیماری ها استفاده شده است. عسل آهوتا در درمان بیماری های گوارشی مخصوصا رفلاکس معده بسیار پیروز عمل نموده است.

یاری به برطرف بی خوابیدانشمندان بر این باورند که مصرف غذاهای سرشار از تریپتوفان و غذاهایی که به فراوری طبیعی سروتونین و تریپتوفان بدن یاری می کنند ممکن است راه حلی برای برطرف بی خوابی باشد. اهمیت هورمون سروتونین در این است که هنگام خواب، مغز آرام می نماید. عسل در درمان بی خوابی مؤثر است، زیرا حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به مقابله با بی خوابی یاری می نماید.2

خواص عسل برای تقویت حافظههمه ما دوست داریم با افزایش سن، همچنان حافظه ای قوی داشته باشیم، بنابراین مصرف غذاهایی که باعث تقویت حافظه می شوند، توصیه شده است. آنتی اکسیدان ها، مواد شگفت انگیزی جهت تغذیه سلول های مغز است. تعیین شده است که چندین آنتی اکسیدان در عسل وجود دارند که می توانند مغز شما را در برترین شرایط خود نگه دارند.

در حقیقت، تحقیقات نشان می دهند که مصرف تنها یک قاشق عسل در روز، می تواند به حفظ قدرت حافظه زنان در دوران پس از یائسگی یاری نماید. افزودن یک قاشق چایخوری عسل به یک فنجان چای در روز، روشی ساده و فرح بخش جهت دستیابی به این هدف می باشد.

عسل بعلاوه به جذب کلسیم در مغز و حفظ حافظه یاری می کند. مراقبت مناسب از مغز به وسیله مصرف مواد مغذی مناسب می تواند احتمال درگیری شما با زوال عقل در دوران سالمندی را کاهش دهد.

یاری به برطرف تبخالسروکار داشتن با مسائل ناشی از تبخال قطعاً می تواند خسته کننده باشد و داروهای داروخانه ای گاهی اوقات جوابگوی برطرف این مشکل نیستند. شایان ذکر است که بسیاری از افراد، به دلیل اینکه به خاطر مشکل خود احساس شرمندگی می کنند، تمایلی به خرید داروهای مربوط به تبخال ندارند.

بنابراین این دسته از افراد می توانند از عسل استفاده کنند؛ زیرا به دلیل اینکه استفاده از عسل بر روی زخم ها باعث خارج شدن مایعات درون آن زخم می گردد، به برطرف علائم مربوط به تبخال نیز یاری خواهد کرد. از این گذشته، به دلیل اینکه عسل دارای مقدار قند بالایی است، مقدار رشد میکرو ارگانیزم ها را به حداقل می رساند.

شهد بدست آمده از زنبورهای عسل، حاوی آنزیم گلوکز اکسیداز است که به دلیل آزاد شدن مقدار کمی پراکسید هیدروژن، در زمان استفاده بر روی زخم، به پاکسازی زخم یاری می کند. عسل می تواند یک عامل بهبود ایمن و مقرون به صرفه قیمت باشد که قطعاً از پرداخت هزینه گزاف به وسیله شما برای داروهای شیمیایی که گاهی اوقات دارای عوارض جانبی یا مواد تشکیل دهنده سمی هستند، حفظ خواهد کرد.

یاری به گوارش بدنثابت شده است که عسل برای درمان باکتری های هلیکوباکتر پیلوری (عامل شایع زخم معده) موثر است. بعلاوه یک پروبیوتیک قوی است که باکتری های خوب موجود در روده ها را که نه تنها برای هضم، بلکه برای سلامتی هم مهم هستند را تغذیه می نماید.

درمان مسائل سینوسیالتهاب سینوس ها ممکن است باعث بروز علائم آزار دهنده گردد. تخمین زده می گردد که حدود 31 میلیون نفر در دنیا دچار بروز مسائل سینوسی شده و هزینه های زیادی را صرف داروهای مربوط به آن ها می کنند. در صورتی که مبتلا به مسائل سینوسی شدید هستید و این موضوع باعث آزار فراوان شما می گردد، می توانید از عسل برای برطرف این مسائل استفاده نمایید. برای این منظور می توانید نیم تا 1 قاشق چای خوری عسل را بصورت روزانه یا هر شب قبل از خواب بصورت خوراکی مصرف کنید و در طی چند ماه، متوجه کاهش علائم مربوط به سینوس های ملتهب خواهید شد.

بعضی محققان ادعا می کنند که ماده ای در عسل وجود دارد که باعث از بین رفتن باکتری های عامل عفونت های سینوسی می شوند. اگر شما نیز به این مشکل دچار شدید، می توانید از مصرف آنتی بیوتیک های پرهزینه صرف نظر نموده و عسل مصرف نمایید، زیرا این کار برای سلامت بدن شما نیز بهتر خواهد بود.3

عسل برای یاری به کم کردن وزنترکیب منحصر به فرد قندها در عسل می تواند آنرا به یک غذای ایده آل برای کم کردن وزن بدل کند. جایگزین کردن عسل با قندهای مصنوعی و خوردن روزانه یک قاشق از عسل با یک نوشیدنی داغ میتواند میل شدید به قند را در مغز شما از بین ببرد.

هرچند مطالعات سفت و سخت انجام نشده است اما تحقیقات اولیه نشان می دهد؛ 1 قاشق سوپخوری عسل دقیقاً قبل از خواب می تواند یک خواب راحت را بهبود دهد، شاید به این دلیل که گلیکوژن کبد به بالاترین حد خود رسیده است (در این حالت در کبد چربی ها و پروتئین ها به گلوکز تبدیل شده و این فرایند کاملا شخصی را به خواب وامی دارد)

عسل برای درمان حالت تهوعآبلیمو با عسل می تواند حالت تهوع را درمان نموده و مانع از استفراغ گردد. حتی خوردن یک قاشق سوپخوری از سرکه سیب به همراه عسل و مخلوط کردن آن با آب سرد قبل از رفتن به رختخواب شرایط حالت تهوع را بهتر میکند.

عسل برای بهبود سلامتی ناخن هاهرچند شواهد کافی وجود ندارد، یکی از مطالعات می گوید که شاید اصل بتواند سلامتی ناخن ها را بهبود بخشیده و به درمان قارچ انگشت پا یاری کند.

عسل برای درمان آسمعسل می تواند به درمان سرفه کردن و خس خس سینه مربوط به آسم، یاری کند. تجمع خلط در مجاری نای عمده آسمان است که عسل آنها را از بین میبرد.4

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.asriran.com

3.www.ahoota.com

4.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "خواص بی نظیر عسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص بی نظیر عسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید