ایده اولیه برگزاری رویداد سه گام از طریق معاون صنایع دستی ارائه شده است

به گزارش وبلاگ زندگی، ایلنا/ براساس خبرهای واصله و گزارشهای منتشر شده، ایده اولیه برگزاری رویداد سه گام از طریق معاون صنایع دستی ارائه شده است.

ایده اولیه برگزاری رویداد سه گام از طریق معاون صنایع دستی ارائه شده است

رویداد ملی سه گام با هدف پیوند طراحان و تولید کنندگان منسوجات سنتی و صنایع دستی مرتبط در طراحی لباس امروز ایرانی در گالری مجموعه سعدآباد افتتاح شده و تا یک ماه آینده میزبان مخاطبان است.

نمایشگاه سه گام شامل منسوجات سنتی، رودوزی های سنتی و چاپ های سنتی به امید تحقق آرزوهایی که درباره بافته های ایرانی وجود دارد، آغاز شد. حتی میتوان گفت سه گام راهی است که در سه قدم به زنجیره ارزش و اقتصاد هویت بنیان دست پیدا می کند. در سه گام اول شناسایی، معرفی و جمع آوری صورت میگیرد؛ سپس بهینه سازی و استانداردسازی و در گام سوم تجاری سازی انجام می شود.

محمدحسین عسکرپور (سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی) با اشاره به اینکه رویداد سه گام در حوزه صنایع دستی و منسوجات سنتی برگزار شده، گفت: با توجه به استقبال خوبی که از این رویداد شد 600 اثر در سه گروه نساجی سنتی، رودوزی های سنتی و چاپ های سنتی دریافت کردیم. این رویداد پس از افتتاح با برگزاری دوره های آموزشی تخصصی همراه خواهد بود. همچنین بازدید از نمایشگاه به صورت فیلم در سایت 3gam.richt.ir آپلود خواهد شد تا به صورت مجازی نیز قابل دسترس مخاطبان باشد.

عسکرپور گفت: این ایده با الهام از سه گام اساسی در بازی بسکتبال که بازیکن توپ را میگیرد، سه گام بر می دارد و بعد آن را پرتاب و در گل می اندازد، گرفته شد. در واقع در سه مرحله که همان متریال اولیه پارچه ها و رودوزی های سنتی است، مرحله دوم که طراحی است و با حضور طراحان برتر برگزار می شود و مرحله سوم که همان گل نهایی یعنی تجاری سازی در بطن زندگی عموم جامعه است، محقق می شود به این معنا که بتوانیم برای محصولات سنتی بازار مناسب پیدا کنیم.

سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در شرح پیدا کردن بازار مناسب برای منسوجات سنتی گفت: بازارهای مناسب می توانند تنوع زیادی داشته باشند از لباس هنرمندان گرفته تا لباس فرم پرسنل یک شرکت حتی میتوان تولیدات فاخر و منحصر بفرد تنها برای یک شخص خاص داشت. تمام این موارد و چگونگی اجرای آنها در نشست های تخصصی و شورای مد و لباس و نظرات طراحان که مشتریان کلان دارند حاصل می شود. حتی یکی از مصارف رودوزی های سنتی می تواند در پروژه اتاق ایرانی اجرا شود، چنانکه هر هتل می تواند یک اتاق ایرانی داشته باشد که نساجی و رودوزی ها و تمام امکانات و خدمات آن سنتی باشند و از صنایع دستی در آن استفاده شده باشد.

به گفته او؛ طرح سه گام براساس اقتصاد صنایع دستی رقم خواهد خورد، چنان که ممکن است علاوه بر تولیدات یک محصول در تعداد زیاد یک محصول فقط به صورت شخصی سازی شده و منحصر بفرد نیز تولید شود که قطعاً قیمت آن نسبت به سایر محصولات گران تر خواهد بود و قرار است این نوع محصولات با صنایع ماشینی که تولید انبوه می شوند تفاوت داشته باشند.

عسکرپور شرح داد: در رویداد سه گام پنج میز تخصصی از تولید و مواد اولیه، رنگ شناسی، بسته بندی گرفته تا برندسازی و تجاری سازی در حوزه منسوجات سنتی، دوخت های سنتی و چاپ های سنتی برگزار خواهد شد و در این میان مباحث مرتبط با رنگ در منسوجات سنتی بسیار اهمیت دارد، چرا که پژوهشگاه رنگ در این حوزه فعال شده است و با وجود آنکه بعضا میشنویم کیفیت رنگهای خارجی بهتر است اما مهندس های توانایی در این حوزه داریم که به راحتی می توانند با انجام مهندسی معکوس، رنگهای باکیفیت ایرانی را تولید کنند.

او در پاسخ به سوال مبنی بر آنکه با توجه به آنکه رنگ سال 2023 قرمز ایرانی انتخاب شده، این رنگ قرار است تا چه اندازه در حوزه منسوجات سنتی مورد استفاده قرار گیرد و در عرصه بین الملل معرفی شود، گفت: باتوجه به اینکه این رنگ بتازگی انتخاب شده است هنوز در خصوص آن کاری انجام نگرفت. البته ممکن است چنین موضوعاتی در نشست های تخصصی مدنظر قرار گیرد و در برنامه های آینده اجرا شود.

عسکرپور خاطرنشان کرد: طراحی لباس و دوخت های سنتی دنیایی دارند که می تواند یادگیری آن سالها به طول بیانجامد. گاه شاهد دوخت های سنتی هستیم که ظرافت آنها به اندازه ای است که ممکن است در نگاه نخست چاپ به نظر بیاید قطعاً یادگیری این مبانی از الزامات آموزش دوخت های سنتی است.

سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر در حوزه تولید و تامین مواد اولیه برای صنایع دستی و منسوجات سنتی با توجه به تحریم های موجود با مشکل روبرو هستیم یا خیر گفت: تمام مواد اولیه صنایع دستی ایران از مواد موجود در کشور تامین می شوند. برای مثال پشم که یکی از بی ارزش ترین بخشهای احشام است، یکی از مواد اولیه برای تولید منسوجات ایرانی است.

صرفا در حوزه مواد اولیه ممکن است در بخش رنگ و لعاب با چالشهایی روبرو باشیم که البته در حوزه رنگ نیز به توانایی هایی دست یافته ایم که از این پس از واردات در حوزه رنگ نیز بی نیاز شویم. بطور کلی میتوان گفت در حوزه مواد اولیه صنایع دستی مسئله ای وجود ندارد ضمن آنکه یکی از ویژگی های مهم صنایع دستی آن است که از محصولات طبیعی تولید می شود که همه مواد اولیه آن نیز در محیط وجود دارد و در دسترس است.

او با تاکید بر آنکه در حوزه دوختهای سنتی هیچ محدودیتی برای هیچ یک از دوختهای اقوام ایرانی قائل نشده ، گفت: از پته دوزی و رشتی دوزی گرفته تا سوزن دوزی های بلوچستان و ترکمن و حتی کم دوزی و غیره مورد توجه هستند. البته در طرح های ارسال شده به رویداد سه گام بیشترین آثار مربوط به رودوزی ها و نساجی سنتی هستند. در واقع بخش چاپ های سنتی کمتر مورد توجه قرار گرفته و شاید دلیل آن هم تنوع کم در حوزه چاپ های سنتی نسبت به رودوزی ها و منسوجات سنتی باشد.

عسکرپور همچنین در پاسخ به این سوال که چرا طی سالهای اخیر به بحث رودوزی های سنتی بیش از سایر بخش ها در حوزه منسوجات سنتی توجه شده، گفت: احساس می کنیم این حوزه می تواند بازار برای خود ایجاد کند. نباید فراموش کرد که برخی از صنایع دستی های ما تزئین شده و فقط در ویترین قرار می گیرند. با توجه به ظرفیت اندکی که خانه ها برای نمایش آثار ویترینی دارند، تاکید بر بازار مصرف و کاربردی کردن صنایع دستی است. طراحان می توانند با دوخت های سنتی در بخش های مختلف بازی کنند حتی میتوان از این حوزه در صنعت مبلمان نیز استفاده کرد.

سرپرست اداره کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی همچنین در خصوص فعالیت هایی که در حوزه بین الملل برای معرفی صنایع دستی ایران و دوخت ها و منسوجات سنتی اجرا شده، گفت: قصد ما بر آن است تا خروجی رویدادهای همچون رویداد سه گام را به نمایشگاه های بین المللی بفرستیم و در آنجا به نمایش بگذاریم. در این میان پژوهشگاه میراث فرهنگی و سایر بخشهای پژوهشی با ما همکاری های لازم را دارند و سعی داریم از ظرفیت خانه های خلاق و پارکهای علم و فناوری برای معرفی صنایع دستی استفاده کنیم و با ارائه طرح ها و ایده های خلاق قطع می توانیم بازار مناسبی را برای صنایع دستی پیدا کنیم.

منبع: همگردی

به "ایده اولیه برگزاری رویداد سه گام از طریق معاون صنایع دستی ارائه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده اولیه برگزاری رویداد سه گام از طریق معاون صنایع دستی ارائه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید