ورزش های ممنوعه در دوران بارداری

به گزارش وبلاگ زندگی، بهترین ها: بارداری به معنای خداحافظی با داشتن یک زندگی فعال و پرتحرک نیست. انجام ورزش های سبک به طور مرتب نه تنها باعث داشتن یک بارداری راحت و سالم برای مادر می گردد بلکه سلامت جنین را هم افزایش می دهد.

ورزش های ممنوعه در دوران بارداری

در دروان بارداری می توان ورزش کرد یا نه ؟

بهترین ها: بارداری به معنای خداحافظی با داشتن یک زندگی فعال و پرتحرک نیست. انجام ورزش های سبک به طور مرتب نه تنها باعث داشتن یک بارداری راحت و سالم برای مادر می گردد بلکه سلامت جنین را هم افزایش می دهد. تحقیقات نشان داده اند زمانی که زنان باردار به طور مرتب ورزش می نمایند جنین در حال رشد آنها ضربان قلب آرام تری دارد و هنگام تولد نسبت به نوزادان دیگر وزن متناسب تری خواهد داشت. علاوه بر این، ورزش می تواند باعث کاهش کمردرد، خستگی، استرس و بهبود کیفیت خواب گردد. بعلاوه خطر دیابت بارداری را کاهش داده و بدن را برای زایمان آماده می سازد.

با بدنتان هماهنگ شوید

بدن خانم ها از ابتدا برای دوران بارداری برنامه ریزی شده است و در بیشتر موارد این دوران با موفقیت سپری می گردد. بارداری دوران حساسی است؛ حساس یعنی احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. ممکن است بدون مراقبت هم نتیجه خوبی بگیرید اما برای اینکه حس خوبی داشته باشید و با آرامش این دوران را بگذرانید، لازم است کوشش کنید تا با برنامه بدن خود هماهنگ شوید. بدن مادر در دوران بارداری تحت تاثیر تغییرات فیزیولوژیک، رشد جنین و رحم و تغییرات آناتومیک قرار می گیرد، بنابراین برای جلوگیری از آسیب های احتمالی و ضعف در ساختمان عضلانی اسکلتی، باید تمامی عضلات به خصوص عضلات کف لگن و جدار شکم را به وسیله ورزش های ملایم مخصوص بارداری تقویت کرد. تغییرات دوران بارداری می تواند باعث کمردرد، پشت درد، درد مفاصل، اختلال در گردش خون، مسائل گوارشی و تنفسی و شل شدن عضلات شکم و کف لگن شوند. وجود هورمون ها و شل شدن عضلات و مفاصل در فرایند زایمان لازم است، پس باید به وسیله آمادگی بدنی با این تغییرات هماهنگ شوید.

اگر می خواهید زایمان آسان تری داشته باشید

تحقیقات نشان داده اند ورزش های دوران بارداری علاوه بر فواید جسمانی ای که دارند موجب کاهش ترس و هیجان و بعلاوه افزایش اعتماد به نفس و نشاط روحی می گردد. محققان 33 علت برای انجام ورزش در دوران بارداری ذکر نموده اند که از آن جمله می توان به افزایش انرژی و شادابی، تقویت سیستم ایمنی، کاهش تهوع، یبوست و تورم و بعلاوه کاهش مدت زمان زایمان اشاره نمود. گفتنی است که ورزش های دوران بارداری نسبت به ورزش های معمول، متفاوت هستند. مادران باردار حتما باید از صحت انجام حرکات خود مطمئن باشند، در غیر این صورت ممکن است به بدن خود آسیب برسانند. در واقع آنها نباید سرخود و با برنامه معمول قبل از بارداری خود ورزش نمایند.

مواظب باشید گرمتان نگردد

مادرانی که پیش از بارداری ورزشکار بوده اند باید در 3 ماهه اول بارداری بیشتر احتیاط نموده و در خصوص ادامه فعالیت ورزشی خود حتما با پزشک و مامای خود مشورت نمایند. ورزش به هیچ اسم نباید باعث افزایش ضربان قلب، دمای بدن، تعریق زیاد و بعلاوه کاهش اکسیژن در بدن گردد. افزایش ضربان قلب بیش از 140 ضربه در دقیقه و افزایش دمای بدن طی 6 هفته ابتدای بارداری رشد جنین را مختل می نماید و باعث نقص هنگام تولد می گردد. حواستان باشد تعریق زیاد باعث از دست رفتن آب بدن، افزایش دما و ریسک زایمان زودرس می گردد.

حمام آفتاب نگیرید!

پیشنهاد دیگر، راه رفتن در استخر خلوت با دمای معتدل است. این فعالیت باعث کاهش کمر درد و تقویت عضلات کف لگن و جدار شکم و افزایش آرامش مادر می گردد. دمای بالای آب و استفاده از سونا و حمام آفتاب در این دوران، رشد جنین را مختل می نماید. شنا هم ورزش مناسب و کم خطری است اما قبل از انجام آن، مشورت با مامای خود را از قلم نیاندازید. اگر تا به حال شنا ننموده اید باید به آرامی و به تدریج در مکانی خلوت شنا کردن را بیاموزید. بهتر است قبل از شنا برای 5دقیقه بدنتان را گرم کنید. آب به تنهایی خطری برای شما ندارد و در تحقیقات هیچ گونه خطر جدی ای در خصوص کلر، باکتری و مواد شیمیایی موجود در استخر برای مادر باردار یافت نشده است. تاکید می گردد، مادری که به علت مسائل مامایی احتیاج به استراحت دارد نباید حتی ورزش های سبک مانند پیاده روی را انجام دهد. اما با رفع شدن مشکل می تواند مجددا ورزش کردن را آغاز نموده و تا قبل از زایمان ادامه دهد.

این ورزش ها ممنوع است!

انجام ورزش های استقامتی و سنگین در این دوران ممنوع است. علاوه بر این، ورزش های رزمی، شیرجه زدن و اسب دوانی و مانند اینها به هیچ اسم توصیه نمی گردد. دوچرخه سواری برای بیشتر افراد مسئله ای ایجاد نمی نماید اما اگر در دوران بارداری جفت سرراهی داشته باشید، بهتر است این ورزش را انجام ندهید زیرا تکان خوردن شکم باعث خونریزی خواهد شد.

بعلاوه با گذشت زمان و بالا رفتن ماه های بارداری به خصوص 3 ماهه سوم که حفظ تعادل کار مسئله ای است، دوچرخه سواری توصیه نمی گردد. مناسب ترین ورزش برای تمام خانم های باردار که در این دوران مشکل مامایی ندارند، پیاده روی است. البته شدت و مدت این فعالیت براساس احتیاج خانم ها فرق دارد. پیاده روی فعالیتی آسان برای تمامی کسانی است که تا به حال ورزش ننموده اند و بعلاوه جایگزین مناسبی برای افرادی است که قبلا ورزشکار بوده اند. قبل از آغاز هر تمرین ورزشی بهتر است با چرخاندن بازوها و مچ پاها و انجام حرکات کششی در ناحیه عضلات پا، بدن خود را گرم کنید و بعد از انجام پیاده روی هم برای 5 دقیقه حرکات کششی انجام دهید. از قلم نیاندازید که حتما برای ورزش کردن فضایی را انتخاب کنید که حداقل آلودگی هوا را داشته باشد.

منبع: راسخون

به "ورزش های ممنوعه در دوران بارداری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش های ممنوعه در دوران بارداری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید