مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو با فولکس واگن گل و رنو ساندرو

به گزارش وبلاگ زندگی، اپل کورسا یک هاچ بک خانوادگی کم استهلاک، باکیفیت، طراحی ظاهری متعادل و کم مصرف است. در این مقاله، ما به مقایسه اپل کورسا قدیمی و تازه با فولکس واگن گل و رنو ساندرو می پردازیم.

مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو با فولکس واگن گل و رنو ساندرو

مقدمه ای بر مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو

اپل کورسا در اولین سال های ورودش به ایران رقیبی چون دوو ماتیز و فولکس واگن گلف و حتی یک رقیب هم خانواده مثل اپل آسترای هاچ بک داشت. کمی بعدتر به این رقبا پژو 206 تیپ 2 و فولکس واگن گل نیز اضافه شد. کورسا حتی بعد از 10 سال حضور و کارکرد در کشور، همچنان رقبایی کارنموده و صفر داشت. کورسا دنده دستی و دنده اتوماتیک 2014 نیز در زمان ورودشان از شرق و غرب رقیب داشت. رقبایی چون هیوندای i20، تویوتا یاریس، هیوندای i30 و رنو ساندرو که هم در عرصه قیمت و هم کیفیت قدم به قدم پیش می رفت.

نمای جلو اپل کورسا نو

مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو با فولکس واگن گل

اولین خودرویی که ما در مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو به آن می پردازیم، فولکس واگن گل است. فولکس واگن گل که زاده 1980 است، در فولکس برزیل به دنیا آمد، اما سال ها بعد برای اولین بار به بازار ایران آمد و برای مدتی به وسیله کرمان موتور داخل کشور مونتاژ شد. درواقع این ورود و مونتاژ حدود 5 سال پس از کورسا رخ داد، اما از آنجا که دو خودرو در بازار جهانی رقبای سرسختی بود، در ایران نیز به این رقابت ادامه داد. این خودرو را با اپل کورسا با حجم موتور 1200 سی سی مقایسه می کنیم.

فولکس گل مونتاژشده به وسیله کرمان موتور با موتور 1800 سی سی 4 سیلندر 8 سوپاپ عرضه می شد که توان فراوری 100 اسب بخار را داشت. شتاب صفر تا 100 این خودرو 11 ثانیه و حداکثر سرعتش 185 کیلومتر بر ساعت بود. تا اینجای کار درمی یابیم که موتور گل از موتور 1200 سی سی 4 سیلندر 8 سوپاپ کورسا با توان فراوری 45 اسب بخار و سقف سرعت 145 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 15 ثانیه ای بسیار قوی تر محسوب می گردد. اما مصرف سوخت گل 7.2 لیتر است، یعنی حدود 1 لیتر در 100 کیلومتر در مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو با مصرف 6.2 لیتری بیشتر خواهد بود.

ناگفته نماند که از عمر جوان ترین کورسای 1994 بیش از 20 سال می گذرد، اما گل های فراوریشده در کرمان موتور حداکثر 14 سال دارد. بنابراین عمر بیشتر کورسا ممکن است موتوری ضعیف تر و پرمصرف تر را برجای گذاشته باشد. با مقایسه ابعاد دو خودرو باید گفت گل طول و کورسا عرض و ارتفاع بیشتری دارد. ارتفاع بیشتر در کشور ما با وجود خیابان های ناهموار مزیت است، اما طول بیشتر نشان از ابعاد بزرگ تر کابین و صندوق بار دارد. البته کوچکی کورسا همواره نوعی مزیت آن برای رانندگی های شهری و سرکردن در ترافیک محسوب می گردد. بنابراین در این بخش باید ببینید که خودرو را برای چه مصارفی می خواهید؛ شهری یا مسافرتی و خانوادگی یا مجردی.

گفتنی است هرچند فولکس گل نیز از معضل کمبود قطعات رنج می برد، اما قطعاً این مشکل در کورسا که هم فراوری داخل نبوده و هم قدیمی تر است بیش تر احساس می گردد. قیمت گل در حال حاضر (بهمن ماه 97) درحدود 35 میلیون تومان است، یعنی بیش از 5 میلیون تومان گران تر در مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو 15 تا 30 میلیون تومانیش است.

قیمت خرید و فروش فولکس واگن گل

نمای عقب اپل کورسا نو

مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو با رنو ساندرو

خودروی دیگری که در مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو قرار می گیرد، رنو ساندرو است. رنو ساندرو که برای اولین بار در سال 2008 به دنیا آمد، چند سالی است به وسیله پارس خودرو برای جذب آن دسته از مشتریانی که نسبت به تندر90 اقبال خوبی نشان ندادند مونتاژ می گردد. پلتفرم مشترک آن با تندر90 باعث شد که در بدو ورودش در اعتماد چندین ساله کسب شده به وسیله آن شریک گردد. بنابراین کورسا که فقط نام و خاطره ای قدیمی در فکر ها دارد، کارش در این رقابت سخت تر است.

ساندرو طراحی ظاهری مجذوب کننده و گیرایی دارد و چون بر اساس پلتفرم x90 یعنی همان پلتفرم تندر90 ساخته شده، از کابینی جادار و راحت برخوردار است. اما در مقابل کورسا دارای طراحی نه چندان آلمانی و کمی شبیه به فراوریات کره ای است و داخل کابین آن نیز طراحی مجذوب کننده و دل ربایی ندارد، گرچه به وضوح به روزتر، مدرن تر و ارگونومیک تر از ساندرو محسوب می گردد.

طراحی داخل کابین ساندرو کاملاً شبیه تندر90 و بیش از حد ساده و کسالت آور است. فضای داخلی کابین در کورسا کافی نیست و به خصوص سرنشینان عقب خودرو با مشکل روبرو می شوند. بعلاوه کیفیت متریال به کاررفته در کورسا از نقاط ضعف این خودروی آلمانی به شمار می رود.

در بخش فنی ساندرو از موتوری 1600 سی سی 16سوپاپ، با 105 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه بهره می برد . در مقابل کورسای واردشده به ایران موتوری 1400 سی سی با 100 اسب بخار دارد که 173 کیلومتر سقف سرعت و 12.5 ثانیه شتاب صفر تا 100 را به نام خود ثبت نموده است. در مقایسه اعداد و ارقام می بینیم که قدرت و کشش موتور ساندرو در مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو بیشتر است، اما به همان نسبت مصرف سوخت آن نیز زیاد است.

مصرف سوخت ترکیبی ساندرو 8.3 و مصرف سوخت ترکیبی کورسا 5.9 است. اما درباره قیمت دو خودرو اوضاع بسیار فرق دارد. شما اکنون (بهمن ماه 97) می توانید با پرداخت نهایتاً 135 میلیون تومان صاحب خودرویی ساندروی صفر شوید، درحالی که ممکن است برای داشتن یک کورسای کارنموده تا 250 میلیون تومان پول احتیاج داشته باشید.

قیمت خرید و فروش رنو ساندرو

نمای داخل اپل کورسا نو

جمع بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو در اختیارتان قرار داده باشد. بعلاوه شما می توانید با مراجعه به لینک زیر از نوترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار آگاه شوید:

قیمت خرید و فروش اپل کورسا

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ وبلاگ زندگی در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو با فولکس واگن گل و رنو ساندرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه اپل کورسا قدیمی و نو با فولکس واگن گل و رنو ساندرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید