پژو 504؛ یار بادوام فرانسوی!

به گزارش وبلاگ زندگی، پژو 504 قطعا یکی از محبوب ترین خودروهای کلاسیک فرانسوی بازار ایران است که همچون بسیاری دیگر از خودروهای مهم و تاثیرگذار، هنوز هم در اذهان بسیاری از مردم و علاقمندان به جای مانده است. خودرویی که بعدها یکی از جانشینانش یعنی مدل 405، به نحوی محرک اصلی صنعت خودروی ایران در دهه هفتاد شمسی شد. در این مطلب به طور خلاصه به ویژگی ها و تاریخچه پژو 504 می پردازیم.

پژو 504؛ یار بادوام فرانسوی!

آنالیز تاریخچه پژو 504

شرکت شبدیز که از دهه سی به عنوان نماینده و واردکننده رسمی پژو در ایران فعال بود، پس از موفقیت قابل توجه مدل 404، جانشین این مدل یعنی 504 را نیز همزمان با عرضه دنیای، راهی بازار کشورمان کرد. پژو 504 به طور رسمی در سال 1968 راهی بازار شد. خودرویی که برای زمان خودش طراحی فوق العاده مدرنی داشت و به لطف پیشرانه های 4 سیلندر 2 لیتری قدرتمند و بادوامش، به تدریج نه تنها در اروپا که در سراسر دنیا، مشتریان پروپاقرصی پیدا کرد. ایران نیز یکی از همین کشورها بود و انواع 504 به تدریج بخشی از بازار ایران را به خود اختصاص دادند. پژو 504 در سال 1969 توانست عنوان خودروی سال اروپا را به خود اختصاص دهد.

فراوری این مدل در فرانسه تا سال 1983 ادامه یافت. با این حال، مونتاژ آن تا سال 1999 در آرژانتین ادامه داشت. علاوه بر آرژانتین، پژو 504 در کشورهای در حال توسعه دیگری در آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا نیز فراوری شده است. استحکام و دوام بالای این مدل از جمله دلایلی بود که کشورهای در حال توسعه که اکثرا جاده ها و معابر نسبتا نامناسبی دارند، جولانگاه پژو 504 باشند. بیشتر نمونه های وارد شده به ایران مدل قبل از 1979 هستند.

بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه مرسدس بنز W114/115 در ایران

پژو 504

نمای کناری پژو 504

نمای پشتی پژو 504

نمای داخلی پژو 504

قبلی 1 از 4 بعدی

پژو 504 در پنج فرم سدان، کوپه، کابریو، استیشن و وانت (پیکاپ) عرضه شده است. در این بین نمونه های کوپه و کابریو به لطف طراحی استثنائی و زیبای استودیوی پینین فارینا، امروزه هواداران زیادی دارند و به خاطر تیراژ کمتر، از نظر مادی نیز ارزش بالاتری دارند.

بیشتر 504های وارد شده به ایران از نوع سدان بودند، با این حال تعدادی از انواع دیگر اعم از استیشن، کوپه، کابریو و وانت نیز به کشورمان وارد شده است. بخش کمی از پژو 504های وارد شده به ایران، نمونه های سفارش آمریکا هسند که از روی فرم خاص سپرهای بزرگ، چراغ های خطر و البته چراغ های دوبل گرد جلو قابل تشخیص هستند. جالب این که تقریبا نیمی از واردات پژو 504 به ایران به وسیله شرکت شبدیز انجام نگرفته و تعداد قابل توجهی به وسیله اشخاص، دانشجویان و گردشگر های ایرانی که به اروپا سفر می کردند وارد شده است. این اتومبیل را به خاطر قیمت مناسب و بازار خوبی که در ایران داشت، هدف اصلی واردات شخصی در میانه دهه پنجاه خورشیدی بود.

جایگاه پژو 504 در ایران دهه های چهل و پنجاه برای اقشار میانهی بود که در پی خرید یک سدان اروپایی جادار، راحت و بادوام بودند که کمتر از صد هزار تومان قیمت داشت و بنابراین از رقبایی نظیر ب ام و E12 و مرسدس بنز W115 در دسترس تر بود. عوارض گمرکی بالا در آن دوران سبب شده است تا نمونه های وارد شده در ایران اکثرا دارای تریم های پایین تر باشند و نمونه هایی مجهز به سانروف، کولر و دنده اتوماتیک کمیاب تر باشد.

در دهه های شصت و هفتاد خورشیدی، پژو 504 کماکان مورد اعتماد بخشی از قشر میانه جامعه بود. فراوانی نسبی قطعات یدکی 504 در این دوره یکی از دلایلی بود که از این خودرو یک گزینه ایده آل ساخته بود.

بیشتر بخوانید: آنالیز تاریخچه ب ام و سری 3 نسل E21 در ایران

نکات مهم خرید و نگهداری پژو 504

همچون بیشتر خودروهای کلاسیک بازار ایران، پوسیدگی یکی از عوامل اصلی نابودی 504 است. بنابراین اولویت اصلی به هنگام خرید یک 504، باید آنالیز نواحی مختلف بدنه برای اطمینان حاصل کردن از عدم وجود پوسیدگی جدی در بدنه باشد. خوشبختانه به لطف دوام بالای پیشرانه، این مدل معمولا مسائل فنی عدیده ای ندارد و بیشتر نمونه های به جای مانده از نظر فنی شرایط نسبتا مناسبی دارند.

قطعات یدکی پژو 504 در بخش لوازم فنی شرایط نسبتا مناسبی دارد و لوازم موتوری و جلوبندی، به راحتی در بازار یافت می گردد. بزرگ ترین دشمن 504 سواران در ایران، نبود قطعات تزئینی و داخلی است. در حال حاض،ر قطعات بدنه تقریبا نایاب است و مواردی نظیر زه ها، گلگیرها، سپرها و چراغ های اصلی بعضا به سختی یافت می شوند و قطعاتی همچون داشبورد، غربیلک فرمان و سردنده نیز شرایط جالبی ندارند. خوشبختانه هنوز بخشی از لوازم یدکی این خودرو در تیراژی کم فراوری می گردد که سبب شده تا بازار قطعات فنی 504 شرایط نسبتا مناسبی داشته باشد.

در خاتمه می توان پژو 504 را یکی از خودروهای کلاسیک در دسترس اروپایی دانست که به لطف فراوانی قطعات فنی، قیمت مناسب و البته تعداد زیاد واردات، هنوز برای استفاده روزمره مناسب است. خودرویی با طراحی دوست داشتنی، طبعی نوستالژیک و البته دوامی قابل بالا که می تواند مورد اعتماد علاقمندان خودروهای کلاسیک باشد. اگر پافشاری خودروسازان داخلی برای ادامه فراوری بعضی از محصولات پژو برای سالیان دراز نبود، امروزه بدون شک 504 محبوبیت بالاتری داشت.

***

شما می توانید آگهی های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی های خودروی سایت وبلاگ زندگی مشاهده کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "پژو 504؛ یار بادوام فرانسوی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پژو 504؛ یار بادوام فرانسوی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید