سوغات خوی چیست؟

به گزارش وبلاگ زندگی، خوی یکی از بزرگ ترین و مهم ترین شهرهای استان آذربایجان غربی است که بعد از ارومیه دومین شهر پرجمعیت آذربایجان غربی شناخته شده است.

سوغات خوی چیست؟

خوی، شهری زیبا و خوش آب وهوا و یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است که بعد از ارومیه مهم ترین و بزرگ ترین شهر این استان محسوب می گردد. خوی در شمال غربی ترین نقطه ایران و نزدیک به مرز ترکیه واقع شده است و ازنظر تاریخی جایگاه بسیار مهمی دارد. مطالعات تاریخی نشان می دهد که قدمت خوی به 3 هزار سال پیش می رسد، سنگ نوشته هایی مربوط به عصر آشوری، سومری و اورارتویی در خوی کشف شده است. در سنگ نوشته های این اقوام از محلی بانام سانگی بوتو یاد شده است که محققین اتفاق نظر دارند این منطقه همان خوی امروزی است.

در جهت جاده ابریشم قرار داشت و همین مسئله باعث شد تا به محل بازدید بسیاری از جهانگردان تبدیل گردد. خوی همیشه در طول تاریخ در مرکز اهمیت قرار داشت، در دوران حکومت صوفیان هم به علت مجاورت خوب با مرز امپراتوری عثمانی، در نزدیکی شهر جنگ های بزرگی اتفاق افتاده است.

هم اکنون نیز کارخانه های بسیاری در خوی به فعالیت مشغول هستند و این شهر امروز به یکی از شهرهای مهم در زمینه مالی تبدیل شده است. از آنالیز تاریخ و جغرافیای خوی که بگذریم، به سوغاتی ها و صنایع دستی زیبا و خوشمزه آن می رسیم. در این مطلب به آنالیز سوغاتی ها و صنایع دستی خوی می پردازیم، با ما همراه باشید تا در سفر به خوی برترین سوغاتی ها را تهیه کنید.

خوراکی ها

تخمه آفتابگردان

یکی از مرغوب ترین و برترین سوغاتی های خوی، تخمه آفتابگردان است. تخمه خوی یکی از برترین تخمه های کشور است و بسیاری از خانواده های این شهر به وسیله کشت و فراوری تخمه امرارمعاش می نمایند. در نیمی از زمین های کشاورزی خوی تخمه کشت می گردد و هرساله 31 تن تخمه محصول این زمین ها است. تخمه های آفتابگردان و کدو شهر خوی به خارج از مرزهای ایران هم صادر می گردد.

عسل

عسل یکی از سوغاتی های خوب خوی است. عسل خوی هم بازار داخلی را تأمین می نماید و هم به خاورمیانه صادر می گردد. شهر خوی حدود 400 هزار کندوی زنبورعسل دارد و میانگین فراوری عسل این شهر در سال حدود 11 هزار تن است. خوی در زمینه فراوری عسل در رتبه نخست کشور واقع شده است و 49 درصد عسل استان آذربایجان غربی و بیش از 13 درصد عسل کشور از شهر خوی تأمین می گردد. در حال حاضر 2 کارخانه بسته بندی عسل در خوی مشغول به فعالیت هستند که در روز 8 تن عسل بسته بندی می نمایند.

گل محمدی

شاید برای شما هم عجیب باشد ولی خوی معطرترین گل ها محمدی جهان را دارد و این گل به عنوان یکی از سوغاتی های این شهر شناخته می گردد. گل محمدی در آذربایجان غربی به قیزیل گول مشهور است و خوی را می توان به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای فراورینماینده گل محمدی شناخت. خوی 25 هکتار باغ گل محمدی دارد و هرساله از هر هکتار چیزی حدود 800 کیلوگرم گل محمدی برداشت می گردد. گل محمدی شهرستان خوی مشتری های مخصوص خود را در منطقه دارد چون معطرترین گل محمدی در منطقه است. سالانه 320 هزار لیتر گلاب از گل محمدی در آذربایجان غربی به دست می آید که این رقم بسیار قابل توجه است.60 درصد ازگل های محمدی خوی برای عرق گیری،30 درصد به صورت خشک برای تهیه مربا و مصارف خوراکی و 5 درصد به صورت غنچه صادر می گردد.

صنایع دستی

تابلو فرش

یکی از صنایع دستی رایج در شهر خوی، بافت تابلو فرش است. این حرفه مدت ها است که در خوی رایج است و در فرش فروشی های این شهر تابلو فرش هایی زیبا با تنوع بالا فروخته می گردد. تابلو فرش های خوی کیفیت بالایی دارد و امروز به عنوان یکی از صنایع دستی خوی شناخته می گردد.

قالی بافی

قالی بافی یکی از هنرهای دستی قدیمی مختص به ایران است که تقریباً در جای جای ایران می توان آثاری از آن را یافت. قالی بافان هر منطقه بر اساس اقلیم و سلیقه، روش خاصی که در قالی بافی دارند آثار هنری خود را فراوری می نمایند و هنرمندان خوی هم از این قاعده مستثنا نیستند. سالانه 1000 مترمربع فرش دستباف به وسیله هنرمندان خوی بافته می گردد و بخشی از آن هم به کشورهای خارجی صادر می گردد.

پارچه بافی

یکی دیگر از صنعت های دستی خوی، پارچه بافی است. بافت پارچه از ایام قدیم در ایران رایج بوده و پارچه های بسیار زیبایی در اقصی نقاط کشور بافته می گردد. از دیگر صنعت های دستی خوی می توانیم به نمدبافی، جاجیم بافی و گلیم بافی اشاره کنیم. نظر و تجربیات خود را در مورد سفر به خوی با ما و سایر کاربران وبلاگ زندگی به اشتراک بگذارید.

منبع: کجارو / iranacarpet.com / urmiatabligh.ir / khoybir.rozblog.com / yjc.ir / خبرگزاری ایسنا

به "سوغات خوی چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سوغات خوی چیست؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات خوی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید