این وزیر از ترس مرگش یکی از باشکوه ترین بنا های تهران را ساخت

به گزارش وبلاگ زندگی، یکی از باشکوه ترین بنا هایی که در مرکز ساخته شده مربوط به دوره قاجار است که صدراعظم ناصرالدین شاه بانی ساخت آن بود.

این وزیر از ترس مرگش یکی از باشکوه ترین بنا های تهران را ساخت

به گزارش همشهری آنلاین، در روایت های تاریخی آمده که میرزاحسین خان سپهسالار قزوینی، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار، مثل وزیران پیشین، فهمیده بود که مغضوب شاه قرار گرفته و عن قریب است که به دست میرغضب ها قهوه قجری به او خورانده گردد. پس باید کاری می کرد.

او برای اینکه ضربه کاری را به سلطان صاحبقران وارد کند همه اموالش را وقف می نماید تا دست شاه به آن ها نرسد. به این ترتیب زمین های باغش را در بهارستان وقف ساختن مسجدمدرسه ای می نماید که بنای باشکوهی در آن ساخته می گردد به نام مسجدمدرسه سپهسالار.

البته سپهسالار خاتمه کار ساختمان موقوفه اش را ندید. در وقف نامه ای که نوشته بود حاکم عصر را به تولیت مسجدمدرسه منصوب کرد تا یاد شاه دنیا پناه بیندازد که نگذاشتم از اموالم چیزی به تو برسد؛ و چنین بود که پس از مرگش برادرش میرزا یحیی خان مشیرالدوله ساخت مسجد را برعهده گرفت.

معماری یک بنای باشکوه

یکی از ویژگی های مسجدمدرسه سپهسالار گنبد آن است که برگرفته از معماری عثمانی است. میرزاحسین خان سال ها سفیر ایران در عثمانی بود. مشاهده زیبایی مساجد ترک او را بر آن داشت از معماران مطرح آن موقع بخواهد آن را در طراحی و ساخت این مسجد لحاظ نمایند.

استاد حسن معمار قمی، حاج ابوالحسن معمار و استاد جعفرخان معمارباشی معماران اصلی این مسجدمدرسه هستند.

مسجد سپهسالار بزرگ ترین و باشکوه ترین بنای مذهبی ایران پس از مدرسه چهارباغ اصفهان است. مسجدمدرسه سپهسالار یا همان دانشکده مطهری عنوان اولین مدرسه و اولین دانشکده منقول و معقول را نیز یدک می کشد.

منبع: فرارو

به "این وزیر از ترس مرگش یکی از باشکوه ترین بنا های تهران را ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این وزیر از ترس مرگش یکی از باشکوه ترین بنا های تهران را ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید