مجموعه دو جلدی گورنگاری های مهدی تمیزی راهی بازار کتاب می گردد

به گزارش وبلاگ زندگی، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، مجموعه دو جلدی گورنگاری های مهدی تمیزی راهی بازار کتاب می گردد.

مجموعه دو جلدی گورنگاری های مهدی تمیزی راهی بازار کتاب می گردد

مهدی تمیزی با اشاره به اینکه به عنوان یک گرافیست همواره به این موضوع علاقمند بوده که موتیف های بکار رفته در آثارش ویژه خود او باشد، اظهار کرد: از دهه 70 که بکار گرافیک مشغول بوده ام. از نقوش گوناگون که در اطرافم بود از جمله کاشی کاری ها، گچ بری ها، آجرکاری ها، منسوجات، نقاشی های دیواری و حجاری ها عکاسی و سعی نموده از آنها در آثارم استفاده کنم.

او ادامه داد: در این مسیر، پایم به هر کجا که در آن سنگ آرامگاه داشت، باز شد؛ گورستان ها، امامزاده ها، کلیساها و محوطه های تاریخی. در این میان، تخت فولاد نخستین جایی بود که عاشقش شدم، بویژه بعد از مطالعه پژوهش های علامه جلال الدین همایی و تشویق های زنده یاد سید مهدی سجادی نائینی که چراغ راه بود. سپس عکاسی و ثبت نقوش سنگ آرامگاه ها از تخت فولاد شروع شد و تا به امروز که بیش از 20 سال از آن موقع میگذرد، همچنان گورستان ها برایم بی میزان مجذوب کننده است، عکس می گیرم و ثبت می کنم.

این هنرپژوه گفت: اصولاً هر هنرمندی کوشش می نماید که آثار ویژه ای فراوری کند، به همین علت از سال 80 که رسما عکاسی پژوهشی برای مستندنگاری از نقوش را شروع کردم، می دانستم که پژوهشگرانی به نقوش گوناگون از جمله نقوش فرش، کاشی، گچ بری و آجرکاری، نقاشی و...پرداخته اند و از آنجایی که گورستان و سنگ آرامگاه ها برایم مجذوب کننده شده بود و این هنر در حال فراموشی را ارزشمند و البته مظلوم می دیدم، لذا به مستندنگاری سنگ آرامگاه ها پرداختم و نخستین چیزی که برایم مهم بود، زیبایی شناسی آنها و ثبت و اشاعه اش بود.

وی توضیح داد: این نقوش به علت قرار گرفتن بر سنگ آرامگاه ها و جای گرفتن در گورستان ها دافعه دارند و همگان به این سندهای ارجمند نسبت به دیگر نقوش توجه کمتری دارند. بطور مثال اگر نقشی 200 یا 300 ساله یا کمتر بر کتابی خطی، کوزه ای سفالین یا ظرفی فلزی باشد پشت ویترین ها و داخل کمدها از آن نگهداری می گردد اما مشاهده می کنیم که سنگ آرامگاه های ارزشمند از نظر هنری، گاهی با تاریخی چند صد ساله چون تن نحیف لگد خورده ای در گوشه و کنار گورستان ها، بناها و محوطه های تاریخی افتاده است. روز به روز تن رنجورشان خردتر می گردد تا جایی که چیزی از آنها باقی نمی ماند. پس به صورت ویژه به این موضوع پرداختم.

تمیزی اضافه نمود: در این خصوص یک بیانیه نیز برای خود دارم: سنگ آرامگاه ها را دوست داشته باشیم و نگاهبانشان باشیم. به این شعارم پایبندم و امیدوارم هرچند کوتاه اما گامی برای حفظ و اشاعه هنر حجاری بر سنگ آرامگاه های تاریخی ایرانمان بردارم.

او گفت: از سال 80 تا به امروز به احترام این هنر در حال فراموشی، عکاسی و پژوهش نموده ام، بارها سخنرانی، یادداشت، مقاله و نمایشگاه داشته ام و امیدوارم علاقمندان به سنگ آرامگاه ها و گورستان ها را دوچندان کنم، البته احتیاج است پژوهشگران دیگری نیز به این وادی وارد شوند.

این عضو انجمن عکاسان ایران که سال 92 کتاب در سایه سرو را با موضوع سرونگاره های سنگ آرامگاه های مردم اصفهان از سوی نشر رسم منتشر نموده، گفت: در این کتاب از بین صدها نقش سرو بر سنگ آرامگاه های محوطه های تاریخی، گورستان تخت فولاد، گورستان ارامنه، امامزاده ها و کلیساهای شهر اصفهان تعداد 44 سرو انتخاب و به آنها پرداخته شده است.

او ادامه داد: وقتی جواهرسازی در کانادا از سروی در این کتاب بهره برده و گوشواره و سینه ریز نقره فراوری می نماید یا طراح لباسی در تهران، سروی از این کتاب را روی لباس می آورد، گمان دارم در حد توان به رسالت خود عمل نموده ام، اگرچه میدانم هیچ کار پژوهشی سرانجام ندارد و امیدوارم بتوانم بیش از این برای سنگ آرامگاه ها کوشا باشم.

عضو ایکوموس ایران اضافه نمود: سنگ آرامگاه ها برای زنده ها طراحی می شوند، زیرا این زنده ها هستند که برای زندگی خود در جایگاه های گوناگون زیبایی می آفرینند؛ در خانه ها وسایل خانه، بازارها و محل های کار، عبادتگاه ها و حتی در گورستان ها. گذشتگان ما زیبایی شناسی داشتند، حالشان خوب بود، خوب می دیدند و خوب خلق می کردند، حال آنکه ما در زندگی امروز به سمت پلشتی و زشتی رفته ایم. فرقی نمی نماید کجا؛ حتی گورستان هایمان نیز چنین شده است!

دو مجموعه گورنگاری های مهدی تمیزی در قالب کارت پستال، از سوی نشر اسپانه و با همراهی مؤسسه بین المللی ایکوموس با قیمت هر مجموعه 75 هزار تومان بزودی راهی بازار کتاب می گردد.

منبع: همگردی

به "مجموعه دو جلدی گورنگاری های مهدی تمیزی راهی بازار کتاب می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه دو جلدی گورنگاری های مهدی تمیزی راهی بازار کتاب می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید