A16 اپل شاید 15٪ سریع تر و تا 30٪ قوی تر از نسل قبل باشد

به گزارش وبلاگ زندگی، همانطور که می دانید، اپل قصد دارد گوشی های سری آیفون 14 را با دو نوع تراشه (A15 و A16) راهی بازار کند. حال خبر رسیده که مدل قدرتمندتر قرار است 15٪ از لحاظ پردازشی و 25 الی 30٪ از لحاظ گرافیکی، سریع تر و قوی تر از نسل قبل باشد.

A16 اپل شاید 15٪ سریع تر و تا 30٪ قوی تر از نسل قبل باشد

اگر خبرهای مربوط به سری آیفون 14 را دنبال کرده باشید، احتمالا می دانید که اپل می خواهد امسال پرچم داران خود را به دو تراشه مجهز کند. یکی از آن ها A15 و دیگری هم A16 خواهد بود که در دو مدل آیفون 14 پرو و پرو مکس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر نخستین بار است که این را می شنوید شاید اندکی تعجب کنید چون A15 همان تراشه ای است که به عنوان قلب تپنده در سری آیفون 13 ایفای نقش می کند.

اما در سری آیفون 13، دو مدل پرو از پردازنده ای با 5 هسته گرافیکی بهره می برند در حالی که دو مدل مینی و استاندارد 4 هسته ای هستند. همچنین میزان رم دو مدل پرو و پرو مکس هم به 6 گیگابایت می رسد در حالی که در دو مدل ارزان قیمت تر، 4 گیگابایت رم وجود دارد که البته هر دو از نوع LPDDR4X هستند.

امسال اما شرکت آمریکایی تصمیم گرفت پردازنده ها را از لحاظ نام هم از یکدیگر سوا کند. اینطور شد که اکنون در دو مدل پرو و پرو مکس از سری آیفون 14 از تراشه A16 استفاده خواهد شد و در دو مدل استاندارد و مکس هم A15 به عنوان قلب تپنده ایفای نقش می کند. البته این تنها تفاوت بین دو سری نخواهد بود چون در بخش هایی نظیر دوربین، رفرش ریت نمایشگر و… هم تفاوت هایی را شاهد خواهیم بود.

اگرچه A16 تراشه نوی محسوب می شود، اما اپل قصد ندارد لیتوگرافی آن را در مقایسه با A15 تغییر چشمگیری دهد. یعنی این تراشه هم مبتنی بر فناوری ساخت 5 نانومتری خواهد بود. ولی این فناوری ساخت ظاهرا قرار است اندکی بهبود پیدا کند. در سری آیفون 14 و در دو مدل استاندارد و مکس، تراشه A15 بکار گرفته خواهد شد که در آیفون 13 پرو و پرو مکس واقع شده است، یعنی نسخه 5 هسته ای. همچنین 6 گیگابایت حافظه رم از همان نوع LPDDR4X را هم شاهد خواهیم بود که در کنار هم، عملکرد دو مدل استاندارد را در مقایسه با قبل واقعا بهبود می بخشند.

اما در رابطه با آیفون 14 پرو و پرو مکس باید بگوییم داستان اندکی فرق دارد. تراشه A16 بکار رفته در این گوشی ها اگرچه 5 نانومتری است، اما با فناوری ساخت N4P شرکت TSMC تولید می شود و نه N5P که برای A15 استفاده شد. البته این ارتقا آنقدرها محسوس نیست که لیتوگرافی از 5 به 4 نانومتر تغییر کند اما آنقدر تأثیر دارد که کاربران ارتقای عملکرد را حس کنند.

A16 قرار است 18 تا 20 میلیارد ترانزیستور داشته باشد که از 15 میلیارد در A15 بیشتر است. این میزان ترانزیستور بیشتر هم شاید در عمل باعث 15٪ بهبود در سرعت و 25 تا 30٪ بهبود در قدرت گرافیکی را نتیجه دهد که واقعا چشمگیر است. لازم به ذکر است این ارتقای عملکرد در حالی قرار است رخ دهد که اپل می خواهد همچنان از همان 6 هسته با ترتیب 2 + 4 استفاده کند (2 هسته بزرگ و 4 هسته کوچک).

استفاده از رم های سامسونگ با فناوری سریع LPDDR5 هم می تواند مزید بر علت شود که سرعت آیفون های نو به شکل محسوسی در انجام کارهای مختلف، خصوصا مولتی تسکینگ بهتر شود. این فناوری 50٪ پهنای باند بیشتری را در مقایسه با LPDDR4X ارائه می دهد و مصرف انرژی پایین تری هم دارد. البته میزان رم همچنان 6 گیگابایت باقی خواهد ماند. در بخش گرافیک هم به احتمال زیاد باز هم 5 یا شاید هم 6 هسته را شاهد خواهیم بود تا تراشه خیلی بزرگ نشود. در هر دو صورت، پیشرفتی که انتظار داریم 25 تا 30٪ است.

قطعا یک سری موارد دیگر نظیر سیستم پردازش تصویر و یادگیری ماشین هم در تراشه نو بهبود خواهد داشت چون شرکت قصد دارد از یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی برای آیفون 14 پرو و پرو مکس استفاده کند و این سخت افزار نو باید نرم افزار بروزتر و هوشمندتری داشته باشد.

در نهایت باید به مودم X65 کوالکام اشاره کنیم که قرار است به همراه تراشه A16 اپل در آیفون 14 پرو و پرو مکس حضور پیدا کند اما نمی دانیم در دو مدل استاندارد و مکس چه مودمی قرار خواهد گرفت.

منبع: GSMArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "A16 اپل شاید 15٪ سریع تر و تا 30٪ قوی تر از نسل قبل باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "A16 اپل شاید 15٪ سریع تر و تا 30٪ قوی تر از نسل قبل باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید