کدام شبکه اجتماعی بیشترین سهم را در فروش کسب و کارهای آنلاین دارد؟
به گزارش وبلاگ زندگی، سهم کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین روز به روز در حال افزایش است، این کسب و کارها با کمترین هزینه در بستر فضای مجازی شکل گرفته اند؛ گزارش ها نشان می دهد که سهم اینستاگرام در ارائه و معرفی کالا و خدمات واحدهای تجارت الکترونیکی 83 درصد است.
به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ زندگی، خرید و فروش ملزومات و ارائه خدمت در بستر فضای مجازی، جزو مسائلی است که با ظهور شبکه های اجتماعی به سبک زندگی افراد سراسر جهان اضافه شده است. این تغییر سبک کسب وکار باعث شده تجارت الکترونیکی بتواند در چهار سال گذشته با رشد 6.8 برابری رو به رو گردد.
بنابر گزارشی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به تازگی آن را منتشر نموده است، اکنون 78 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی به منظور ارائه کالا یا خدمات خود علاوه بر وب سایت از شبکه های اجتماعی هم استفاده می نمایند. بعلاوه 28 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی علاوه بر وب سایت از اپلیکیشن موبایل به منظور ارائه کالا یا خدمات خود بهره می برند.
طبق نظرسنجی به عمل آمده به وسیله پرسشنامه، در میان شبکه های اجتماعی و پیغام رسان های مختلف اینستاگرام با 83 درصد، بیشترین سهم استفاده را در میان واحدهای تجارت الکترونیکی دارا بوده است.
پس از اینستاگرام، واتس آپ 53 درصد، تلگرام 43 درصد، وبلاگ و فیسبوک 8 درصد، پیغام رسان سروش 5 درصد، پیغام رسان های ایتا، بله، گپ 3درصد، آی گپ 2 درصد و سیگنال 1 درصد در استفاده واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکه های اجتماعی و پیغام رسان های مختلف نقش آفرینی نموده اند.
روش های تامین سرمایه واحد تجارت الکترونیک
هر واحد تجارت الکترونیکی برای آغاز به کار و توسعه فعالیت های خود احتیاج به سرمایه دارد. طبق داده های جمع آوری شده به وسیله پرسشنامه، 93 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از روش سرمایه گذاری شخصی برای آغاز و توسعه کسب وکار خود استفاده نموده اند.
این اندازه نسبت به سال گذشته هفت درصد رشد داشته است. استفاده از روش جمع سپاری اقتصادی، سرمایه گذاری های شرکتی نظیر شتاب دهنده ها و سرمایه گذاری دولتی به ترتیب سایر روش های جذب سرمایه هستند.
روش های دریافت وجه
63 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی صرفا از درگاه پرداخت اینترنتی برای دریافت وجه از مشتری استفاده می نمایند. این اندازه نسبت به سال قبل 13 درصد رشد داشته است. می توان شیوع کووید 19 و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی را عامل اصلی افزایش پرداخت ها به صورت اینترنتی دانست.
بعلاوه 34درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از هر دو روش COD (پرداخت در محل) و پرداخت به وسیله درگاه اینترنتی بانکی، 3 درصد از روش پرداخت در محل، کارت به کار و واریز به حساب استفاده می نمایند.
روش ارسال و تحویل کالا
خدمات شرکت پست با آمار 77 درصدی، بیشترین سهم ارسال کالا به وسیله واحدهای تجارت الکترونیکی فعال در حوزه فروش کالا را از آن خود نموده است. استفاده از شرکت های باربری بین شهری (30درصد)، سیستم توزیع واحد تجارت الکترونیکی (28درصد) و خدمات شرکت های پست خصوصی (26درصد) به ترتیب سایر روش هایی هستندکه برای ارسال کالا از آن ها استفاه می نمایند.
منبع: خبرگزاری دانشجو