لنوو ادعا می نماید لپ تاپ جدیدش به میزان یک کامپیوتر رومیزی قدرتمند است!

به گزارش وبلاگ زندگی، لنوو به تازگی از لپ تاپ تازه و بسیار قدرتمند خود رونمایی کرد و مدعی شد این محصول به لطف پردازنده ای سریع و کم مصرف و بعلاوه سیستم خنک کننده حرفه ای که دارد، به میزان یک کامپیوتر رومیزی قدرتمند است.

لنوو ادعا می نماید لپ تاپ جدیدش به میزان یک کامپیوتر رومیزی قدرتمند است!

لپ تاپ تازه لنوو که ThinkPad P16 نام دارد، از لحاظ قدرت پردازشی به لطف تراشه تازه اینتل (نسل 12) از سری HX، بسیار سریع و قدرتمند است و می تواند احتیاج افراد حرفه ای را به برترین شکل ممکن رفع کند. این نخستین لپ تاپ لنوو به شمار میرود که از تراشه اینتل از سری HX بهره می برد. این تراشه که در ماه مه سال جاری رونمایی شد، با توان پردازشی 55 وات، قرار است فاصله بین کامپیوترها و لپ تاپ ها را از لحاظ پردازشی به حداقل یا حتی صفر برساند. از آن جایی که مصرف انرژی در این تراشه بسیار پایین و سیستم خنک نماینده لپ تاپ یادشده هم عالی است، بنابراین باید انتظار داشت ThinkPad P16 فوق العاده سریع باشد.

مشخصات فنی لپ تاپ لنوو ThinkPad P16

ThinkPad P16 در قدرتمندترین مدل خود از تراشه Core i9 HX بهره می برد که 8 هسته قدرتمند با حداکثر فرکانس 5 گیگاهرتز و 8 هسته کم مصرف با فرکانس 3.6 گیگاهرتز دارد. این 8 هسته کم مصرف به تنهایی آنقدر فرکانس بالایی را ارائه می دهند که حتی اگر آن هسته های قدرتمند هم فعال نشوند، باز هم ThinkPad P16 می تواند احتیاج کاربران را به برترین شکل ممکن رفع کند.

لنوو در بخش پردازشگر گرافیکی سنگ تمام گذاشت و از یک گرافیک فوق العاده قدرتمند ساخت انویدیا با نام RTX A5500 برای این محصول استفاده نموده است. این گرافیک 16 گیگابایت حافظه اختصاصی دارد و توان مصرفی آن هم 115 وات است.

این لپ تاپ در قدرتمندترین مدل خود از 128 گیگابایت حافظه رم از نوع DDR5 بهره می برد که فرکانس آن به رقم خیره نماینده 4800 مگاهرتز می رسد. بعلاوه 8 ترابایت حافظه SSD از نوع NVMe با رابط PCIe 4.0 هم در نظر گرفته شده است تا بدین ترتیب کاربر نه نگران فضای ذخیره سازی باشد و نه سرعت پایین لپ تاپ هنگام انجام کارهای مختلف. برای تغذیه این مجموعه قدرتمند هم از یک باتری 94 وات ساعتی استفاده شده که انتظار می رود عملکرد نسبتا خوبی از خود به نمایش بگذارد.

مقدار نمایشگر

ThinkPad P16 نمایشگری 16 اینچی دارد که نسبتا بلند اما با عرض کم است. این نمایشگر پنلی از جنس OLED دارد که وضوح تصویر در آن به 2400 × 3840 می رسد. این پنل قادر است به صورت 100 درصدی، گاموت رنگی DCI-P3 را پوشش دهد و این یعنی رنگ ها به شکلی دقیق و عالی در آن به نمایش در خواهند آمد. بیشینه روشنایی این پنل به 400 نیت می رسد که اگر می دانید استفاده شما بیشتر در خارج از خانه و در محیط آزاد است، باید مدلی با پنل IPS را بخرید که گفته می گردد بیشینه روشنایی در آن به 600 نیت می رسد و در نتیجه برای استفاده در محیط بیرون خانه مناسب تر است.

سیستم خنک نماینده حرفه ای لپ تاپ لنوو ThinkPad P16

با نمایشگری 16 و ابعاد 1.2 × 10.5 × 14.3 اینچی، این محصول چیزی در حدود 2.9 کیلوگرم وزن دارد که اصلا وزن کمی به حساب نمی آید، هرچند لپ تاپی که برای اهداف کسب و کار (ورک استیشن) فراوری می گردد، معمولا سنگین هست. در نتیجه همین موضوع، لپ تاپ مقدار بزرگی دارد که همین امر هم فضای کافی را در اختیار شرکت چینی قرار داد تا سیستم خنک نماینده خوبی را در آن تعبیه کند.

هم پردازنده و هم گرافیک اکنون از یک محفظه بخار اختصاصی بهره می برند که گرما را به وسیله لوله هایی در قسمت پایین لپ تاپ منتقل می نمایند. این لوله ها و به طور کلی سیستم خنک نماینده اکنون بزرگ تر شده تا اگر کاربر بخواهد مدلی را با گرافیک قدرتمند A5500 خریداری کند، مسئله ای از بابت خنک نمایندگی نداشته باشد.

دو فن لپ تاپ هم اکنون بزرگ تر شده اند و می توانند جریان هوای بیشتری را برای خنک کردن قطعات ایجاد نمایند. گرمای اضافی هم به وسیله حفره های صفحه کلید و بخش زیری دستگاه، خارج می گردد. بنابراین پیشنهاد می گردد در صورتی که لپ تاپی با چنین راه چاره خنک سازی خریداری کردید، آن را روی فرش یا پاهایتان قرار ندهید تا فضای کافی برای خارج سازی گرما وجود داشته باشد.

این لپ تاپ دو پورت USB-A، سه پورت USB-C (یکی از آن ها از فناوری تاندربولت 4 بهره می برد)، یک پورت HDMI 2.1، جک 3.5 میلی متری هدفون و درگاه کارت SD بهره می برد. ThinkPad P16 با ویندوز 11 پرو و هوم، ویندوز 10 پرو، لینوکس Ubuntu، لینوکس Red Hat Enterprise و لینوکس Fedora به عنوان سیستم عامل پیش فرض و قیمت 1980 دلار در مدل پایه، اواخر این ماه در دسترس قرار خواهد گرفت.

منبع: Ars Technica

منبع: دیجیکالا مگ

به "لنوو ادعا می نماید لپ تاپ جدیدش به میزان یک کامپیوتر رومیزی قدرتمند است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لنوو ادعا می نماید لپ تاپ جدیدش به میزان یک کامپیوتر رومیزی قدرتمند است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید