با این 12 حرکت جالب و عجیب مورچه ها آشنا شوید! ، قسمت اول

به گزارش وبلاگ زندگی، ربودن خوراکی های پیک نیک تنها یکی از رفتارهای جالب آنها است!

با این 12 حرکت جالب و عجیب مورچه ها آشنا شوید! ، قسمت اول

مورچه ها از دوره کرتاسه بر روی کره زمین وجود داشته اند، یعنی در حدود 100 میلیون سال قبل از اینکه ما به پیک نیک برویم! آنها نه تنها از دست شهاب های آسمانی که دایناسورها را کشت نجات پیدا کردند، بلکه در تمام جهان از جنگل های استوایی بگیرید تا زیر پونز نقشه، پراکنده شدند! امروزه در حدود 1015 مورچه در سرتاسر جهان وجود دارد. اگر از وزن شان بپرسید، برابر با وزن تمام انسان های روی کره زمین است! این حشره در هر جایی که فکرش را بکنید زندگی می نماید به جز قطب شمال.

بیولوژیست ها می گویند مورچه ها در همه جا هستند اما ما تنها گاهی متوجه حضور آنها می شویم. با توجه به جمعیتی که دارند می توان فهمید که این حرف کاملا درست است.

حتی بعد از این همه مدتی که از شناخت این موجودات کوچک به وسیله انسان گذشته است، ما هنوز هم در حال کشف رازهای تازه راجع به آنها هستیم. با نگاهی اجمالی به رفتارهای عجیب و غریب آنها 12 عدد از شوکه نماینده ترین آنها را برای تان جمع آوری نموده ایم. بخوانید و متعجب شوید!

1- کلنی مورچه ها مانند یک موجود یک پارچه پرسلولی عمل می نماید!

هر کدام از مورچه های کلنی مانند یکی از نورون های درون مغز شما است. به طور انفرادی کار زیادی از پیش نمی برند، اما وقتی با هم همکاری می نمایند می توانند کارهای عجیبی انجام دهند. دانشمندان کلنی مورچه ها را مانند یک موجود پرسلولی در نظر می گیرند که از تعداد زیادی مورچه که هر کدام مانند یخشی از یک موجودیت بزرگ تر کار می نمایند، تشکیل شده است.

در یک تحقیق در سال 2015 ، دانشمندان این نظریه را با یک بار ربودن کارگرها و یک بار ربودن مورچه های مسئول دیده بانی آزمایش کردند. مورچه ها در هر دو مورد ناراضی به نظر می رسیدند اما پاسخ های متفاوتی به هر کدام از این شرایط دادند. وقتی مسئول دیده بانی مورچه ها دزدیده شد، مسئول کاوش به سمت لانه عقب نشینی کرد. نویسنده این مقاله شرح داد: اما زمانی که مورچه های کارگر را از داخل کلنی برداشتیم، تمام مورچه ها واکنش نشان داده و فرار کردند و در پی یک مکان تازه برای ساخت کلنی تازه گشتند.

این به چه معنی است؟ اگر کلنی را یک موجود فرض کنیم رفتار اول مانند سوزاندن دست است، اگر دست تان از آتش بسوزد دوباره خوب می شود و به حالت عادی برمی شود. اما رفتار دوم مورچه ها مانند رفتاری است که در هنگام آتش گرفتن خانه از خود بروز می دهیم. در اینجا می بینید که مورچه ها چه طور به یک رفتار ساده دو پاسخ متفاوت دادند.

2- مورچه ها می توانند پل زنده درست نمایند!

علاوه بر اینکه مورچه ها معماران قابلی هستند، در مهندسی عمران هم دستی بر آتش دارند! مورچه ها زمانی که ضروری است با پیوستن به هم و در آغوش گرفتن دست ها و پاهاشان پلی برای عبور از موانع پش روشان درست می نمایند. آنها حتی جریان ترافیک مورچه های عبوری از پل را هم کنترل می نمایند. آنها در زمانی کم شکل و سایز پل را بنا بر نیازشان تنظیم می نمایند تا بیشترین کارایی را داشته باشد.

3- مورچه ها قایق زنده هم درست می نمایند!

از آنجایی که مورچه های آتشین در زیر زمین زندگی می نمایند، سرازیر شدن مایعات به درون لانه شان برای آنها مانند کابوس است. اما به جای اینکه در هنگام این اتفاق وحشت زده شوند و پراکنده شوند، کل کلنی تبدیل به یک قایق زنده می شود و خطر غرق شدن را از سر می گذراند. یک لایه مورچه کف این قایق را تشکیل می دهند و محکم به هم می چسبند تا لایه زیرین کاملا ضد آب شود. متعجب خواهید شد وقتی بدانید غرق کردن این قایق زنده تا چه حد سخت است!

4- مورچه ها مانند فلز مایع در کنار هم تجمع می نمایند

چه چیزی توده مورچه ها آنقدر سفت و سخت و در عین حال انعطاف پذیر می نماید؟ در طی مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که توانایی مورچه در رفتار به صورت فلزی مایع یا جامد این قدرت و انعطاف پذیری را به آنها می بخشد.

دانشمندان هزاران مورچه را درون یک دستگاه روانه سنج که مایع یا جامد بودن موادی مانند غذاها، لوسیون ها یا پلاستیک آب شده را تست می نماید انداختند. مورچه ها از خود خاصیت چسبندگی نشان دادند و همزمان با افزایش فشار پیوند بین آنها کشسان تر شد و مانند یک مایع عکس العمل نشان دادند. زمانی که دانشمندان یک سکه را روی مورچه ها قرار دادند، مورچه ها کنار رفتند تا سکه از میان آنها عبور کند و سپس دوباره مانند یک ماده جامد به هم پیوستند.

منبع: فوت و فن / mnn.com

به "با این 12 حرکت جالب و عجیب مورچه ها آشنا شوید! ، قسمت اول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این 12 حرکت جالب و عجیب مورچه ها آشنا شوید! ، قسمت اول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید