آیا کرونا درمان دارد؟

به گزارش وبلاگ زندگی، محققان در سراسر دنیا مشغول آنالیز روش های مختلف از خاموش کردن ژن ها گرفته تا ترکیب داروهای ایدز و ابولا برای درمان ویروس کرونا هستند.

آیا کرونا درمان دارد؟

واکسن کرونا یا درمان کرونا چه زمانی آماده می گردد؟

اولین نشانه های ویروس نو کرونا از ماه دسامبر 2019 در شهر ووهان چین ظاهر شد و در مدت زمان کوتاهی این ویروس همه گیر شد و تعداد بی شماری از مردم ساکن در شهر ووهان را مبتلا کرد. هم زمان با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا محققین و مسئولان وزارت بهداشت دنیای، تحقیقات خود را در زمینه ساخت واکسن و درمان این بیماری شروع کردند.

درمان کرونا

از شروع ویروس کرونای نو تا به امروز داروها و روش های درمانی مختلفی برای درمان کرونا مورد تحقیق و آزمایش های بالینی قرار گرفته اند؛ در حال حاضر، طبق آخرین خبرها معاون وزیر علوم و فناوری چین خبر از تحقیقاتی مؤثر در زمینه آزمایش های اولیه ساخت واکسن ویروس کرونا داده است اما باید توجه داشت که مراحل ساخت واکسن ممکن است یک یا دو سال طول بکشد.

کشف واکسن برای درمان ویروس کرونا به معنای ریشه کن کردن این بیماری نیست، در واقع روش ها و آزمایش های بالینی هر موسسه تحقیقاتی با دیگری فرق دارد و تا درمانی قطعی برای این ویروس کشف گردد، زمان زیادی مانده است.

ادعای ساخت واکسن و درمان کرونا به وسیله معاون وزیر علوم و فناوری چین به این معناست که در ابتدا باید تحقیقات صورت گرفته بر روی گونه های خاصی از حیوانات انجام گردد، بعد از به دست آوردن نتایج مثبت از آزمایش بر روی گونه های جانوری، محققین آنالیز ها و آزمایش های خود را بر روی انسان شروع می نمایند.

ادعاهایی مبنی بر کشف واکسن کرونا

بعد از شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا، محققین و دانشمندان شروع به مطالعه و آنالیز راه های درمان این بیماری کردند. بعضی از محققین بریتانیایی و آمریکایی اظهار داشته اند که تحقیقاتی مبنی بر کشف واکسن کرونا انجام داده اند که نتایج مثبتی داشته است. بعضی از محققین نیز ادعا نموده اند؛ از آنجا که در مراحل ساخت واکسن از ویروس زنده کرونا استفاده نمی گردد این مسئله ممکن است با مشکلاتی روبه رو گردد و فرایند ساخت این واکسن را طولانی تر کند.
کوشش برای ساخت واکسن و درمان کرونا
سازمان بهداشت دنیای با در نظر گرفتن بودجه قابل توجهی برای تحقیق و فراوری واکسن در راستای درمان کرونا حمایت خود را از موسسات بهداشتی، دانشمندان و محققان اعلام نموده، بر همین اساس بعضی از دانشمندان استرالیایی و آمریکایی تحقیقات وسیعی را در این زمینه شروع نموده اند.

یکی از مواردی که در زمینه کوشش برای مهار و درمان ویروس کرونا صورت گرفته، آزمایش بر روی دارویی برای جلوگیری از ابتلا به ایدز است. محققان چینی امید دارند از این دارو بتوانند در درمان ویروس کرونا نیز استفاده نمایند. یکی دیگر از تحقیقات جالب در این زمینه استفاده از خون افرادی است که توانسته اند از این بیماری نجات پیدا نمایند، چند تن از بیماران مبتلا به کرونا نسبت به این روش علائم مثبتی نشان داده اند.

بعلاوه کلروکین فسفات دارویی که برای بیماران مبتلا به مالاریا کاربرد دارد بر روی بعضی از افراد، آزمایش شده و نتیجه استفاده از این دارو در حال آنالیز است.

شرکت های دارویی بسیاری در دنیا بر روی فراوری واکسنی برای ریشه کن کردن ویروس کرونا کار می نمایند، دولت ها و سازمان بهداشت دنیای نیز از هیچ حمایت و یاری اقتصادی در این خصوص دریغ نخواهند کرد. یکی از شرکت های دارویی بزرگ که در حال تحقیق و آنالیز است؛ شرکت نوواکس است که در زمینه فراوری واکسن ابولا فعالیت داشته است.

شرکت دارویی سانوفی
شرکت فرانسوی سانوفی یکی از بزرگ ترین شرکت های دارویی در دنیا است که به محض شیوع ویروس کرونا در ووهان چین آزمایش ها و تحقیقات علمی خود را در این زمینه شروع کرد. شرکت سانوفی در گذشته نیز روی بیماری های سارس و آنفولانزا نیز تحقیقاتی انجام داده است، در حال حاضر نیز کوشش های محققین این شرکت ادامه دارد، سانوفی اظهار امیدواری نموده است که تا حدود یک سال و نیم دیگر بتواند، آزمایش های لازم را روی افراد انجام دهد.

اگر تمام موارد علمی و پزشکی در مسیری موفقیت آمیز ادامه داشته باشند آزمایش های اولیه برای ایجاد ایمنی در بدن و توانایی واکسن در برابر تحریک ناشی از پاسخ ایمنی انجام می گردد و بعد از آن آزمایش ها وارد فاز دوم می گردد و به مرحله اثبات عملکرد واکسن می رسد که در واقع می تواند، عفونت های ایجاد شده به وسیله ویروس را از بین ببرد.

تست روی گونه های جانوری
بعضی از دانشمندان بریتانیایی در کالج لندن، آزمایش های اولیه خود را بر روی موش ها شروع نموده اند، در حال حاضر آن ها واکسن هایی که از باکتری ها فراوری نموده اند را بر روی موش ها آزمایش نموده اند و امیدوار هستند که در مدت زمان کوتاهی در خون این موش ها پاسخ آنتی بادی بدنشان نسبت به ویروس کرونا را مشاهده نمایند.

محققین کوشش می نمایند تا از بی خطر بودن واکسن، اطمینان حاصل نمایند تا در آینده برای فراوری انبوه مؤثر واقع گردد. بعضی از دانشمندان اذعان داشته اند که نکته مهم در فراوری واکسن کرونا، اطمینان از صحت تست های صورت گرفته است که می توان با استناد به آن ها شروع به ساخت و فراوری واکسن کرد.

رقابت بر سر ساخت واکسن و درمان کرونا
محققان و شرکت های دارویی بزرگ در دنیا، کوشش می نمایند تا اقدامات مفیدی در راه ساخت واکسن ویروس کرونا انجام دهند و رقابت گسترده ای در این زمینه در حال شکل گیری است. همان طور که اشاره شد، ساخت واکسن مسئله اصلی برای درمان این بیماری نیست، بلکه این شرکت ها و محققین آن ها کوشش می نمایند راهی مطمئن پیدا بیابند تا بعد از ساخت واکسن از عملکرد آن اطمینان حاصل نمایند.

بعضی از اعضای تیم های تحقیقاتی کوشش می نمایند تا نمونه ثابتی از نوعی پروتئین مهم فراوری نمایند. این نمونه سبب می گردد، آنتی بادی لازم برای جلوگیری از ورود این ویروس به بدن تقویت گردد.

روش های ضدعفونی کردن در برابر ویروس کرونا

شستن دست و صورت
یکی از مهم ترین راه ها برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا؛ شست و شوی دست است تا خطر عفونت به حداقل مقدار ممکن برسد. ابتدا دست های خود را با آب گرم مرطوب کنید و بعد به مدت 20 تا 30 ثانیه با مایع دستشویی شست وشو دهید، اگر در موقعیتی هستید که دسترسی به آب و مایع دستشویی ندارید از محلول ها و ژل های ضدعفونی بهره ببرید؛ توجه داشته باشید که این محصولات باید حداقل حاوی 60 درصد الکل باشند.
عدم لمس صورت
تا زمانی که از پاک بودن دست های خود اطمینان حاصل ننموده اید از تماس مستقیم با چشم، بینی و دهان خود خودداری کنید. متأسفانه ویروس کرونا تا مدت زمان مشخصی بر روی سطوح مختلف باقی می ماند، به همین علت توصیه می گردد از محصولات ضدعفونی نماینده و دستمال مرطوب برای پاک کردن سطوح بهره ببرید.
ضد عفونی کردن سطوح
پیشخوان آشپزخانه، شیرهای آب، میز و هر سطحی که در طول روز دست های شما آن ها را بیشتر از حد معمول لمس می نمایند، از مواردی هستند که باید ضدعفونی شوند. بعد از ضدعفونی کردن اطمینان حاصل کنید که سطح مورد نظر حدود 10 دقیقه مرطوب باقی بماند تا ویروس از بین برود.
نظافت وسایل پر کاربرد
تلفن همراه نیز یکی از وسایلی است که در معرض آلودگی های مختلفی قرار گرفته است، برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و بعلاوه انواع آلودگی تلفن همراه خود را با مواد و محصولاتی مخصوص ضدعفونی کنید.
استفاده از وسایل ایمنی
استفاده از دستکش های یک بار مصرف و ماسک نیز برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا توصیه می گردد؛ در حال حاضر، پزشکان استفاده از ماسک های N95 را برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس مؤثر دانسته اند. البته باید به این نکته توجه کرد یک ماسک نباید برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار بگیرد و مرتب باید تعویض گردد.
نظافت لباس و پوشاک
شستن لباس با آب گرم نیز روش مناسبی برای ضدعفونی است؛ بعد از شسته شدن لباس ها، خشک کردن آن ها نیز اهمیت قابل توجهی دارد. لباس ها باید با درجه حرارت بالایی خشک شوند و اگر این امکان وجود ندارد؛ قرار دادن لباس در معرض نور مستقیم خورشید، برترین روش برای خشک کردن لباس است.
ضدعفونی صحیح میوه ها
شست وشوی صحیح میوه ها و سبزیجات نیز یکی از موارد مهم در این زمینه است. برای این کار باید از محصولات ضدعفونی نماینده مخصوص مواد خوراکی استفاده گردد.

در حال حاضر تمام دانشمندان کوشش می نمایند کاری را به خاتمه برسانند که در گذشته کاملا غیرقابل تصور بود؛ به طور کلی ساخت واکسن برای ویروسی نو مانند درمان کرونا کاری مشکل است و نیاز به زمان بیشتری دارد اما فناوری های نو ژنتیکی و روش های موجود این امکان را به محققین می دهد تا نسبت به نتیجه مثبت، خوش بین باشند.

واکسن ها یکی از برترین ابزار علمی برای جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی هستند. امید است تا در آینده نزدیک با ساخت و فراوری واکسن ویروس کرونا، آرامش و امنیت خاطر در سراسر دنیا برقرار گردد.

منبع: سایت نابرو

منبع: راسخون

به "آیا کرونا درمان دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کرونا درمان دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید