7 فیلم شبیه به دنیای ژوراسیک: سلطه با داستان های ماجراجویانه

به گزارش وبلاگ زندگی، مجموعه پارک ژوراسیک از دهه ها پیش تا به امروز همچنان محبوبیت خود را حفظ نموده و به یک فرنچایز تمام عیار تبدیل شده که می تواند برای بسیاری از فیلم های دیگر یک الگو باشد. در حقیقت از سال 1993 تا به امروز مخاطبان داستان های یکی از بزرگ ترین نویسندگان روی زمین یعنی جف گلدبلوم را دیدن می نمایند و گویا از دیدنی آن خسته نمی شوند.

7 فیلم شبیه به دنیای ژوراسیک: سلطه با داستان های ماجراجویانه

البته در حقیقت آنچه باعث جذب مخاطبان شده دایناسورها بوده اند. از زمان نمایش پارک ژوراسیک استیون اسپیلبرگ و دنباله های بعدی آن تحت عنوان پارک ژوراسیک: دنیای گمشده و پارک ژوراسیک 3 ما توانسته ایم نیم نگاهی به این موضوع بیندازیم که اگر در میان دایناسورها زندگی می کردیم، دنیا چه شکلی به خود می گرفت و باید با چه خطراتی دست و پنجه نرم می کردیم.

قطعا جای تعجب ندارد که چنین دنیای مکانی ایده آل برای زیستن انسان ها نبود؛ در رابطه بین انسان و دایناسور، انسان در زنجیره غذایی دایناسور قرار گرفته است و این موضوع می توانست برای ما انسان ها عواقب تکان دهنده ای داشته باشد.

با توسعه فناوری، فیلم های پارک ژوراسیک نیز دچار تحول شدند و سال 2015 ما با دنیای ژوراسیک آشنا شدیم. فیلمی که از همان خط داستانی پارک ژوراسیک پیروی می کرد و به روایت داستان کریس پرت (از فیلم نگهبانان کهکشان) و برایس دالاس هاوارد (از فیلم خدمتکاران) می پرداخت که باید با هرج و مرج به راه افتاده در پارک دایناسورها مقابله می کردند و همه چیز را به حالت عادی بازمی گردانند.

دنیای ژوراسیک: سلطه آخرین دنباله از این صف طولانی است که قرار است به زودی منتشر گردد. با این حال، عنصر استثنایی موجود در این فیلم این است که نه تنها شخصیت های پرت و دالاس هاوارد در داستان فیلم به چشم می خورند، بلکه بازیگران اصلی دیگر نیز حضور دارند. افرادی مانند سم نیل، لورا درن و جف گلدبلوم بار دیگر با این فرنچایز به پرده سینما باز خواهند گشت و ما آن قدر خوش شانسیم که می توانیم بار دیگر به دیدنی هنرنمایی شان بنشینیم.

قطعا وقتی دنیای ژوراسیک: سلطه را دیدن کنید، همچنان در همان حال و هوای ماجراجویی های موجود در فیلم خواهید بود. با این اوصاف لیستی از فیلم های ماجراجویانه مشابه دنیای ژوراسیک: سلطه گردآورده ایم که می توانید به دیدنیشان بنشینید و از داستان مجذوب کنندهشان لذت ببرید.

1. شکار انسان های سرگردان (Hunt for the Wilderpeople)

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • بازیگران: سم نیل، جولیان دنیسون، ریچل هاوس
  • تاریخ انتشار: 2016
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100

یکی از برترین بازیگران فیلم های پارک ژوراسیک، کسی نیست جز بازیگر نیوزلندی آن سم نیل. نیل از زمان اولین ایفای نقشش در فیلم سگ های خفته محصول سال 1977 به یک بازیگر فوق العاده تمام عیار تبدیل شده و در بسیاری از فیلم های آمریکایی و دنیای به ایفای نقش پرداخته است. با اینکه فیلم شکار انسان های سرگردان از خیلی جهات با فیلم پارک ژوراسیک فرق دارد اما می توان بسیاری از ویژگی های این فرنچایز بزرگ از جمله طنزمایه موجود در آن، ماجراجویی های بی نظیر و حتی سم نیل را در این فیلم مشاهده کرد.

این فیلم که در سال 2016 به کارگردانی تایکا وایتیتی اکران شد، در گوشه ای از بیابان های نیوزیلند فیلم برداری شده و داستان ریکی بیکر را روایت می نماید که جوانی یتیم است و جولیان دنیسون (از فیلم ددپول 2) به ایفای نقشش پرداخته است. چندی نمی گذرد که بلا فاکنر (ریما ته ویاتا) و همسرش هک (سم نیل) او را به سرپرستی می گیرند.

پس از اتخاذ بعضی تصمیمات بد و وقوع یک رویداد غم انگیز، ریکی با عمو هک از خدمات حفاظت از بچه ها فرار می نماید و در بیابانی که از در پشتی آنجا شروع می گردد، به ماجراجویی می پردازد. در حقیقت طنز نیوزیلندی موجود در این فیلم آن قدر خنده دار است که نمی توانید در برابرش مقاومت نمایید، بنابراین اگرچه شکار انسان های سرگردان داستان دوستی، بقا و یکی بودن با طبیعت را روایت می نماید، اما فیلمی است که می توانید از دیدنیش لذت ببرید و ساعاتی را به خنده بگذرانید.

2. ثور: رگناروک (Thor: Ragnarok)

  • کارگردان: تایکا وایتیتی
  • بازیگران: کریس همسورث، تام هیدلستون، کیت بلانشت
  • تاریخ انتشار: 2017
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 74 از 100

اگر چیزی وجود داشته باشد که تمام مردم بتوانند در آن به توافق برسند، آن موضوع این است که تایکا وایتیتی نه تنها یکی از کارگردان های فوق العاده برجسته هالیوود به شمار میرود، بلکه می توان گفت یکی از بامزه ترین مردان هالیوود نیز هست. وایتیتی یکی از معدود کارگردان هایی است که توانست یک فیلم اکشن را با صحنه هایی طنز آمیز و غیرمنتظره در هم آمیزد و این فیلم ساخته شده در دنیای مارول را به یک کمدی تمام عیار تبدیل کند. فرنچایزهای مارول تا به امروز توانسته اند میلیون ها میلیون دلار در گیشه به دست آورند و هر فیلم پیروز تر و پرمخاطب تر از فیلم قبلی خود بوده است.

اما مسلما ثور: رگناروک را می توان نقطه عطفی در این دنیای سینمایی دانست زیرا سبب تحول بزرگی در فیلم های اکشن جدی مارول شد و فیلم اکشنی را ارائه کرد که با کمدی هوشمندانه و طنزآمیز تلفیق شده است. در حالی که او به عناصر اصلی ثور و داستان های دنیای مارول پایبند بوده، توانسته امضای خود را بر روی فیلم بنهد و آن را به کاری منحصربه فرد تبدیل کند. دقیقا مانند دنیای ژوراسیک که مملو از هرج و مرجی بزرگ و باور نکردنی است، ثور: رگناروک فیلمی است که از هر نظر می تواند مخاطب را سرگرم کند و لحظاتی شادی آفرین را برای او به ارمغان بیاورد.

3. آرواره ها (Jaws)

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: روی شایدر، رابرت شاو، لورین گری
  • تاریخ انتشار: 1975
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 98 از 100

فیلم آرواره ها در زمان خود فیلمی به شدت ترسناک بود و حتی باعث شد که در آن دوران بسیاری به خاطر ترس از آب دیگر به شنا نروند. این فیلم ساخته شده در ژانر ماجراجویی محصول دهه 70، قبل از اولین فیلم پارک ژوراسیک ساخته شد و می توان آن را به عنوان منبعی الهام بخش در نظر گرفت که راه را برای ساخت فیلم هایی نظیر پارک ژوراسیک هموار کرد.

بنابراین اگر از دیدنی دایناسورها و حیوانات غول پیکر لذت می برید یا از اینکه ببینید انسان ها به واسطه دندان های یک موجود خیالی تکه پاره می شوند، حتما بعد از دیدنی سلطه دیدنی آرواره ها را از دست ندهید. حتی اگر از دیدنی چنین صحنه هایی نیز لذت نمی برید باز هم داستان فیلم آن قدر مجذوب کننده است که می تواند توجهتان را جلب نماید. با اینکه در دهه 70 چندان جلوه های ویژه خیره کننده ای وجود نداشت که بتوان از آن ها در فیلم ها استفاده کرد، اما باز هم آرواره ها فیلمی عالی است که می توان آن را با فرنچایز پارک ژوراسیک مقایسه کرد، البته حتما در هنگام دیدنی آن این موضوع را مدنظر قرار دهید که در آن موقع چیزی به نام جلوه های ویژه کامپیوتری وجود نداشت.

4. جومانجی (Jumanji)

  • کارگردان: جو جانستون
  • بازیگران: رابین ویلیامز، کریستین دانست، جاناتان هاید
  • تاریخ انتشار: 1995
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 52 از 100

این فیلم برای کسانی که در پی راهی برای فرار از دنیای خسته کننده خود هستند فیلمی بی نظیر و سرگرم کننده محسوب می گردد. واقعا چه چیزی می تواند جالب تر از دیدنی یک فیلم تخیلی فوق العاده باشد. در سال 1995، جو جانستون کار کارگردانی فیلم ماجراجویی و تخیلی جومانجو را بر عهده گفت. قطعا همه ما یک بازی رومیزی خوب را دوست داریم، اما نظرتان در خصوص بازی رومیزی ای که هم مجذوب کننده و هم وحشتناک به نظر می رسد چیست؟

این همان چیزی است که جومانجی در اختیار شما قرار می دهد. یعنی ترس و وحشت تمام نشدنی ای که در درون یک بازی مجذوب کننده نهفته است. فیلم با ناپدید شدن آلن پریش (با بازی آدام هان برد) در سال 1969 پس از شروع بازی با دوستش سارا ویتل (با بازی لورا بل باندی) شروع می گردد. بیست و شش سال بعد، خانواده جدیدی خانه متروکه پریش را خریداری می کنند.

جودی (با بازی کریستین دانست) و برادرش پیتر (با بازی بردلی پیرس) به طور تصادفی بازی را شروع می کنند، اما برای ادامه، باید بازیکنان اصلی را پیدا کنند. جودی و پیتر به دو خواهر و برادر پارک ژوراسیک یعنی لکس (با بازی آریانا ریچاردز) و تیم (با بازی جوزف مازلو)، یا برادران دنیای ژوراسیک، زک (با بازی نیک رابینسون) و گری (با بازی تای سیمپکینز) شباهت زیادی دارند. در حقیقت این فیلم ها به ما نشان می دهند که یک برادر و خواهر هر چقدر هم که با هم متفاوت باشند زمانی که در مسئله ای گرفتار می شوند تفاوت ها را کنار می گذارند تا بتوانند به یاری هم بشتابند.

5. گردباد (Twister)

  • کارگردان: یان ده بونت
  • بازیگران: هلن هانت، لوئیس نامیت، تاد فیلد
  • تاریخ انتشار: 1996
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100

اگر در آمریکای میانه زندگی می کنید، یکی از وحشتناک ترین چیزهایی که ممکن است تا به حال با آن روبرو شده باشید گردباد است. فیلم گردباد محصول سال 1996 که داستان آن به وسیله مایکل کرایتون، نویسنده پارک ژوراسیک به رشته تحریر درآمده، داستان گروهی از دانشمندان را دنبال می نماید که خود را تعقیب کنندگان طوفان می نامند، زیرا آن ها توانسته اند به فناوری جدیدی دست یابند که به اداره هواشناسی یاری می نماید خطرات آب و هوایی را خیلی زودتر تشخیص دهد و لذا بتواند به ساکنان منطقه مورد نظر هشدارهای لازم را اعلام نماید.

در این فیلم هلن هانت و بیل پکستون در نقش زوجی به ایفای نقش می پردازند که به تازگی از هم جدا شده اند اما متاسفانه یا خوشبختانه دست سرنوشت دوباره آن دو را به هم پیوند می دهد. هدف اصلی این زوج کسب داده های علمی ای است که یک عمر برای به دست آوردنشان کوشش نموده اند. مانند فیلم دنیای ژوراسیک: سلطه، فیلم گردباد مملو از ماجراجویی، انتظار و ترس از اتفاقات خطرناکی است که هر لحظه ممکن است روی دهند.

6. ظهور سیاره میمون ها (Rise of the Planet of the Apes)

  • کارگردان: روبرت وایت
  • بازیگران: جیمز فرانکو، بایان کاکس، اندی سرکیس
  • تاریخ انتشار: 2011
  • امتیاز IMDb به فیلم:6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 82 از 100

حیوانات با استفاده از فناوری انسان ها کنترل دنیای انسان ها را به دست می گیرند. آیا این سناریو به نظرتان آشنا نمی آید؟ هیچ فیلمی نمی تواند همچون ظهور سیاره میمون ها به دنیای ژوراسیک: سلطه شبیه باشد. ممکن است با خود بیاندیشید که تا به امروز این داستان به یک داستان کلیشه ای تبدیل شده و انسان ها درس خود را از این ماجرا آموخته اند اما این طور نیست. گویی این ماجرا همیشه برای انسان ها مجذوب کنندهیت داشته و دارد.

این فیلم محصول سال 2011 داستان سزار (با بازی اندی سرکیس) را روایت می نماید، شامپانزه ای که پس از قرار گرفتن در معرض داروی خاصی که صاحبش، ویل (جیمز فرانکو) به او تزریق می نماید، می تواند مانند انسان ها فکر کند و درست همچون آن ها واکنش نشان دهد. پس از اینکه بی عدالتی های زیادی در حق سزار و خانواده اش اعمال می گردد، او تصمیم می گیرد تا علیه بشریت دست به شورش بزند. در مجموعه دنیای ژوراسیک، مخاطبان با نژاد جدیدی از دایناسورها آشنا می شوند، ترکیبی بین تیرانوسوروس رکس، ولوسیراپتور و گونه های مختلف دیگر. چیزی که سبب می گردد این موجود از نظر مخاطبان وحشتناک تر باشد این است که او توانایی یادگیری دارد، دقیقاً مانند سزار در ظهور سیاره میمون ها.

7. دایناسور (Dinosaur)

  • کارگردان: رالف زاندگ
  • بازیگران: اوسی دیویس، مکس کاسلا، دلا ریس
  • تاریخ انتشار: 2000
  • امتیاز IMDb به فیلم: 6.4 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 64 از 100

تنها فیلمی که در کودکی توانست مرا هیجان زده کند، فیلم دایناسور بود. در حقیقت رالف زونداگ و اریک لیتون در سال 2000 توانستند با استفاده از جلوه های بصری، یک فیلم لایو اکشن بچه هاه بی نظیر را خلق کنند. در دایناسور ما گروهی از دایناسورهای گیاهخوار را مشاهده می کنیم که با هم مهاجرت می کنند تا به منبع آب بزرگی دست یابند. اما در این راه، آن ها باید از دست گوشت خواران مخوفی که گونه آن ها و بعلاوه سایر حیوانات را تهدید می کنند فرار کنند.

داستان فیلم بسیار شبیه به انیمیشن ماقبل تاریخ است، داستانی در خصوص دایناسورها که به وسیله دایناسورها روایت می گردد. در فیلم دایناسورها سویینی در نقش آلادار به ایفای نقش می پردازد، دایناسور اصلی داستان و هیدن پنیتیر نیز در نقش لمور اصلی ظاهر می گردد. این فیلم به ما نشان می دهد که وقتی گونه های مختلف به عنوان یک تیم با هم همکاری می کنند، چه اتفاقاتی ممکن است روی دهد. فیلم دایناسور برای بینندگان جوان تر مناسب تر است، اما اگر در پی فیلمی هیجانی شبیه دنیای ژوراسیک هستید، می توانید به دیدنی این فیلم بنشینید.

8. نگهبانان کهکشان (Guardians of the Galaxy)

  • کارگردان:
  • بازیگران:
  • تاریخ انتشار: 2014
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز: 92 از 100

نگهبانان کهکشان که در سال 2014 اکران شد، یکی دیگر از فیلم های مارول بود که توانست به عنوان فیلمی اکشن و کمدی خوش بدرخشد. در حقیقت این فیلم از همان سبک تایکا وایتیتی استفاده کرد تا بتواند حتی دیدنچیانی را که به فیلم های اکشن علاقه ای ندارند جذب خود کند. نگهبانان کهکشان که به کارگردانی جیمز گان ساخته شده، داستان پیتر کویل (با بازی کریس پرت) را روایت می نماید که دوستانش او را با نام پادشاه ستارگان می شناسند. او کسی است که در سال 1988 به وسیله دزدان ربوده می گردد اما در کل، داستان فیلم، این دوستان را به سمت و سویی می برد که باید دنیا را نجات دهند.

از دیگر بازیگران این فیلم می توان به زویی سالدانا در نقش گامورا، دیو باوتیستا در نقش درکس ویرانگر، وین دیزل در نقش گروت، بردلی کوپر در نقش راکت و کارن گیلان در نقش نبولا اشاره نمود. اگرچه کریس پرت، در این فیلم کاراکتر سرکشی دارد که عاشق موسیقی دهه 80 است، اما شخصیت او از بسیاری جهات به اوون در دنیای ژوراسیک شبیه به نظر می رسد. او برای دوستانش رهبری منحصربه فرد است که تحت فشار، عملکرد نسبتا خوبی دارد و حتی برترین دوستانش موجودات عجیب و غریب و حواس پرتی هستند.

منبع: collider

منبع: دیجیکالا مگ

به "7 فیلم شبیه به دنیای ژوراسیک: سلطه با داستان های ماجراجویانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 فیلم شبیه به دنیای ژوراسیک: سلطه با داستان های ماجراجویانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید