کتاب جامعه بی سر؛ نظم در سیاست دنیا ترجمه و منتشر شد

به گزارش وبلاگ زندگی، کتاب جامعه بی سر؛ نظم در سیاست دنیا تألیف هدلی بال استاد دانشگاه آکسفورد با ترجمه فرهنگ رجایی استاد ایرانی دانشگاه کارلتون کانادا منتشر شد.

کتاب جامعه بی سر؛ نظم در سیاست دنیا ترجمه و منتشر شد

به گزارش وبلاگ زندگی، کتاب جامعه بی سر؛ نظم در سیاست دنیا تألیف هدلی بال استاد دانشگاه آکسفورد با ترجمه فرهنگ رجایی استاد ایرانی دانشگاه کارلتون کانادا به همت مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه با قیمت یکصد هزار تومان ترجمه و منتشر شد.

هدلی بال(1985- 1932) نظریه پرداز روابط بین الملل است. وی انگلیسی استرالیایی تباری است که از سال 1977 تا آخر عمر استاد دانشگاه آکسفورد بود. دوره کارشناسی خود را در رشته تاریخ و فلسفه در دانشگاه سیدنی در استرالیا با موفقیت به سرانجام رساند. در 1953 به دانشگاه آکسفورد رفت و پس از دو سال تحصیل به عنوان مربی در مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن استخدام شد.

اولین کتاب بال، با عنوان کنترل مسابقه تسلیحاتی؛ خلع سلاح و تحدید تسلیحات در عصر موشک(1961)، چنان راسخ و علمی از آب درآمد که نه فقط وی را به مقام دانشیاری ارتقای مقام داد(1963) بلکه موجب شد که وزارت خارجه انگلستان وی را برای دو سال (1967 - 1965) به مقام مدیر واحد کنترل تسلیحات و خلع سلاح در آن وزارتخانه منصوب کند. بال در سال 1967 به استرالیا بازگشت و به مدت 10 سال استاد دانشگاه ملی استرالیا در کانبرا بود.

در سال 1977 کتاب حاضر یعنی جامعه بی سر، نظم در سیاست دنیا را تألیف کرد که به گمان فرهنگ رجایی، مترجم این اثر از کتابهای ماندگار در حوزه روابط بین الملل از آب در آمده است. چه بسا به دلیل اهمیت و توان ماندگار شدن این کتاب بوده باشد که به مقام استادی کرسی روابط بین الملل در دانشگاه آکسفورد نائل شد و تا مرگش در سال 1985 در این مقام باقی ماند. کتاب به مقولات ماندگار در روابط بین المللل اختصاص دارد و مهمتر از آن نویسنده هم حرفهای ماندگاری در کتاب زده است و هم با روش راسخی این بصیرت ها را ارائه داده است.

فهرست این اثر عبارت است از:

درباره نویسنده، مقدمه نویسان و مترجم

مقدمه مترجم

مقدمه برای ویرایش چهارم

مقدمه برای ویرایش دوم

پیشگفتار

بخش اول - سرشت نظم در سیاست دنیا

گفتار یک - مفهوم نظم در سیاست دنیا

گفتار دو - آیا نظم در سیاست دنیا وجود دارد؟

گفتار سه - نظم در سیاست دنیا چگونه حفظ می گردد؟

گفتار چهار - نظم و عدالت در سیاست دنیا

بخش دوم - نظم در نظام بین المللی معاصر

گفتار پنج - موازنه قدرت و نظم بین الملل

گفتار شش - حقوق بین الملل و نظم بین الملل

گفتار هفت - دیپلماسی و نظم بین الملل

گفتار هشت - جنگ و نظم بین الملل

گفتار نه - قدرتهای عظیم و نظم بین الملل

بخش سوم - راه های بدیل برای نظام بین الملل

گفتار ده - بدیل هایی برای نظام دولت های معاصر

گفتار یازده - سقوط نظام دولتها؟

گفتار دوازده - نسخ نظام دولتها

گفتار سیزده - اصلاح نظام دولتها

گفتار چهارده - نتیجه

واژگان تخصصی

نمایه

ترجمه حاضر براساس ویراست چهارم از کتاب هدلی بال اجرا شده است که در سال 2012 نشر و تا به حال(2020) چندین بار تجدید چاپ شده است. کتاب برای اولین بار در 1977 به بازار عرضه شد و تا سال 1955 که ویراست دوم آن مقدمه ای از هافمن نشر شد، شش باز تجدید چاپ شده بود. از آن سال تا 2003 که ویراست سوم آن با مقدمه هورِل نشر شد باز چندین بار دیگر تجدید چاپ شده بود. هورل، مقدمه خود را برای ویراست چهارم روزآمد نموده است. این اطلاعات آماری نشان دهنده تأثیرگذاری و پرخواننده بودن کتاب است. گویا در بیشتر مراکز علمی دنیا به عنوان کتاب درسی برای دوره های متعدد آموزش عالی به کار می رود. این آمار در ضمنً معیار مهمی در مورد ماندگار بودن یک اثر علمی نیز به دست می دهد.

هدلی بال در کتاب جامعه بی سر، به سامان آن بخش از زندگی جمعی در دوران معاصر علاقه مند است که به سیاست دنیا و روابط بین الملل معروف است. مهمترین و مسلط ترین سازوکار آن در حال حاضر نظام دولتها یا نهاد مورد علاقه بال جامعه بین الملل است. به گمان مترجم این اثر براساس فهم درست وی از این بخش از زندگی جمعی، جامعه بین الملل نتیجه و برآمده منطقی از بینش و نگرش انسان حضوری مسلط در دنیا معاصر است که صحنه بازیگری و دنیاداری تمدن برآمده از این بینش هم هست. نکته متناقض نما این است که مهمترین ویژگی تمدن برآمده از دنیا بینی انسان حضوری یا تجدد، بی سری یا نبود آقابالاسر پیشینی است و از این رو، مؤلف، تجمع بین الملل ملتها را جامعه بی سر می خواند و کتاب حاضر را نیز با همین عنوان نشر داده است که به گمان فرهنگ رجایی، حالا در زمره کتابهای ماندگار میراث بشری شده است.

در ادامه با مقدمه نویسان و مترجم این اثر بیشتر آشنا می شویم:

اندرو هورِل(1955) نظریه پرداز روابط بین الملل، انگلیسی و استاد دانشگاه آکسفورد است. هورل از پیروان مکتب کمیته بریتانیایی روابط بین الملل و به ویژه ادامه دهنده سلوک هدلی بال است. او نیز بر مفهوم جامعه بین الملل تأکید می نماید. کتابی هم با عنوان هدلی بال درباره جامعه بین الملل(2000) تألیف نموده است.

استانلی هافمن(1928- 2015) نظریه پرداز روابط بین الملل آمریکایی - اتریشی بود که از مادری اتریشی و پدری آمریکایی به دنیا آمد که به دلیل بروز نظام نازی، خانواده اش به فرانسه مهاجرت کرد. تحصیلات دانشگاهی خود را در پاریس به اتمام رساند و از همان شروع به دنیای دانشگاهی روی آورد. در سال 1968 با سمت استادی به دانشگاه هاروارد منتقل شد و تا آخر عمر استاد آن دانشگاه بود.

فرهنگ رجایی(متولد 1333) اندیشه ورز و پژوهشگر امرسیاسی در حوزه تخصصی نظریه های سیاسی و روابط بین الملل است. او کتابهای متعددی که به روابط بین الملل مربوط می گردد به زبان انگلیسی نگاشته که از آنها یکی دنیای شدن را تحلیل و ارزیابی نموده و دیگری بر اندیشه کنت دبلیو. تامسن، فیلسوف روابط بین الملل متمرکز است. هر دو کتاب به زبان فارسی ترجمه و نشر شده اند. اخلاق/هنجار و امر سیاسی در اندیشه و عمل کنت و. تامپسن (ترجمه حمیرا مشیرزاده و سید احمد فاطمی نژاد، تهران، انتشارت دمان، 1400) و پدیده دنیای شدن؛ شرایط بشری و تمدن اطلاعاتی (ترجمه عبدالحسین آذرنگ، تهران، مطلع، چاپ چهارم، 1397).

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کتاب جامعه بی سر؛ نظم در سیاست دنیا ترجمه و منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب جامعه بی سر؛ نظم در سیاست دنیا ترجمه و منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید