چرا در روستاهای ایرلند این همه دیوار سنگی ساخته شده!

به گزارش وبلاگ زندگی، راز دیوارهای سنگی ایرلند

کسانی که برای اولین بار گذرشان به منطقه ها روستایی ایرلند می افتد بعد از تماشا دیوارهای سنگی عجیب و غریب با علامت سوال بزرگ روبرو می شوند و حس کنجکاوی شان گل می نماید که چرا در حومه شهرها این همه دیوارهای سنگی ساخته شده؟ این دیوارهای سنگی برای اهالی ایرلند اصلا اتفاق عجیب یا غیر منتظره ای نیست اما گردشگران را شگفت زده می نمایند! به نظرتان این دیوارهای سنگی برای چه ساخته می شوند؟ در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با دیوارهای سنگی ایرلند آشنا شوید.

چرا در روستاهای ایرلند این همه دیوار سنگی ساخته شده!

در نواحی روستایی ایرلند و در اطراف مزارع کشاورزی کیلومترها دیوار سنگی کشیده شده است، دیوارهایی که حدود 200 سال پیش ساخته شدند تا زمین های کشاورزی و همینطور زمین های چرای چارپایان را کاملا از هم متمایز نمایند. اینکه این همه سنگ از کجا می آید به موقعیت زمین شناسی این کشور بر می گردد در واقع، ایرلند با اینکه در ظاهر کشوری سرسبز است اما کافیست کمی سطح زمین را حفر کنید تا بفهمید که در زیر این طبیعت سرسبز لایه ای قطور از سنگ آهک های سخت قرار گرفته است، سنگ آهک هایی که در همه جای کشور پیدا می شوند و در زیر بیش از نیمی از جزیره مدفون شده اند.

ایرلند جزیره ای سنگی است که حدود 350 میلیون سال قبل از سنگ آهک های کربن سیاه تشکیل شده است. در آن موقع ایرلند بخشی از یک دریای کم عمق بین دو خشکی در نزدیکی استوا بود. با جابجایی قاره هایی که از سطح آب بیرون آمدند بعدها ایرلند شکل گرفت و در عرض بیش از صدها میلیون سال گل ها در زیر سطح زمین تبدیل به سنگ آهک های سخت شدند. سنگ هایی که از زمین استخراج می شوند پر استفاده ترین مصالح ساختمانی برای مردم ایرلند هستند. از قبرهای عصر حجری منطقه بورن گرفته تا قلعه های کوهستانی عصر آهن این سنگ ها در ساخت همه بناها به کار می فرایند اما شاید واضح ترین آن ها دیوارهای سنگی ای هستند که در سراسر کشور کشیده شده اند.

سنگ این دیوارها معمولا از همان زمین مزرعه استخراج می شوند چون برای اینکه مزارع قابلیت کشت و زرع پیدا نمایند باید این سنگ ها از خاک بیرون بیایند. برای خلاص شدن از دست این سنگ ها هیچ راهی آسان تر از این نیست که با آن ها دیواری کوتاه ساخته شد تا محدوده ملک هر کس معین گردد. این دیوارها از روی هم چیدن سنگ ها به وجود می آیند و هیچ ملاتی در بین آن ها قرار نمی گیرد. دیوارها اغلب کوتاه هستند و استحکام چندانی ندارند برای همین باید همواره بازسازی شوند. از طرفی غیر محکم بودن این دیوارها به نفع مزرعه دارها هم هست چون چارپایانی که در این منطقه می چرند از ترس ریزش سنگ ها اصلا به مزارع نزدیک نمی شوند. حیوانات به تجربه فهمیده اند که سنگ روی این دیوارها می ریزد و نمی توان برای بالا رفتن از روی دیوار و ورود به مزرعه روی آن ها حساب کرد!

یکی از مکان های ایرلند که دیوارهای سنگی را به زیباترین شکل ممکن به نمایش گذاشته جزایر آران (Aran Islands) است. این جزایر که از سه جزیره مختلف تشکیل شده در سواحل غربی ایرلند و در دهانه خلیج گالوی قرار گرفته اند. اهالی این جزایر راهکار جالبی را برای زمین های بایر و همینطور وزش بادهای شدید پیدا نموده اند. در واقع این جزایر از روی هم چیده شدن میلیون ها سنگ کوچک به وجود امده اند و امروز پوشیده از دیوارهای سنگی کوتاه هستند که زمین های کشاورزی و چارپایان را از هم جدا نموده اند و از طرفی از فرسایش لایه نازک خاک هم جلوگیری می نمایند. این جزایر مملوء از دیوارهای پیچ در پیچی هستند که زمین های سرسبز را در احاطه خود گرفته و چشم اندازهای بی بدیلی خلق نموده اند.

امروز دیوارهای سنگی ایرلند به خوبی روش زندگی مردمان گذشته را نشان می دهند. در بیشتر نواحی کشور این دیوارها همچنان استفاده می شوند و حتی در 20 سال اخیر تبدیل به جاذبه های فرهنگی شده اند. این دیوارها به سه شیوه مختلف ساخته می شوند: تکی، دو تایی و ترکیبی. دیوارهای تکی نازک تر هستند و برای درست کردن آن ها فقط از یک دیواره از سنگ استفاده می گردد. این دیوارها ظاهر خطرناکی دارند و باد به راحتی از بین آن ها عبور می نماید. دیوارهای دوتایی از دو دیواره از سنگ درست می شوند و ساخت آن ها زمان بیشتری می گیرد اما در عوض مقاوم تر هستند. دیوارهای ترکیبی در قسمت پایین از دو دیواره سنگی درست می شوند اما در قسمت های بالای دیوار یک لایه ای می شوند. هر کدام از انواع این دیوارها فواید خاص خودشان را دارند و در نواحی مختلف ایرلند استفاده می شوند.

ویژگی منحصربفرد این دیوارها این است که هیچ دری در بین آن ها وجود ندارد و از آن جایی که برخی از این مزارع برای چریدن چارپایان استفاده می شوند برای منتقل کردن چارپاها از یک زمین به زمین دیگر باید بخشی از دیوار خراب و بعد از عبور چارپا دوباره ساخته گردد. از آن جایی که هیچ ملاتی برای ساخت این دیوارها به کار نمی رود دیوار به راحتی خراب می شوند.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "چرا در روستاهای ایرلند این همه دیوار سنگی ساخته شده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در روستاهای ایرلند این همه دیوار سنگی ساخته شده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید