تدوین مجموعه مقالات ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
به گزارش وبلاگ زندگی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در گفت وگویی از تدوین مجموعه مقالات ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا در قالب جُستار با همکاری جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران حوزه های مختلف علمی و در موضوعاتی مانند سبک زندگی، خانواده، مطبوعات، صنایع خلاق فرهنگی، رسانه ها، مصرف فرهنگی، دین، تحولات فرهنگی اجتماعی و ...خبر داد.
محمد سلگی در گفت وگو با این مرکز با اعلام این خبر به تشریح اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در ایام شیوع کرونا پرداخت.
وی گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تا به امروز اقدام به برگزاری چندین جلسه تخصصی با هدف بررسی پیشنهادها و انجام طرح های پژوهشی درباره نحوه مواجهه فرهنگی و اجتماعی با بیماری کرونا کرده است.
سلگی اضافه نمود: اجرای نظرسنجی تلفنی (در سطح ملی) با موضوع دیدگاه شهروندان درخصوص کرونا با هدف کسب اطلاعات بیشتر از شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم در شرایط فعلی از جمله این اقدامات است.
وی در عین حال شرح داد: این نظرسنجی در هفته آخر فروردین 1399 توسط گروه افکارسنجی و مطالعات افکار عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شده است. جامعه آماری این نظرسنجی را شهروندان 18 سال و بالاتر ساکن در مراکز استان ها تشکیل داده و 1259 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. در این نظرسنجی تلاش شد تا منابع پیگیری اخبار کرونا، چگونگی رعایت مقررات و دستورالعمل های بهداشتی، نحوه گذران اوقات فراغت در شرایط کرونایی، مسائل ناشی از کرونا، تاثیرات مذهبی و اعتقادی کرونا، نگرانی از ابتلا به کرونا و راه های غلبه بر آن، ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن، مشارکت مردمی برای رفع مسائل اقتصادی اقشار ضعیف، ارزیابی اقدامات و رویکردهای سیاستی مقابله با کرونا، ارزیابی عملکرد دولت در مقابله با کرونا و پیش بینی میزان استمرار بحران کرونا از دیدگاه شهروندان در کشور سنجیده شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد: متن کامل این نظرسنجی که بر روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده، از سوی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار اعضای محترم هیات دولت قرار گرفت. همچنین نتایج این نظرسنجی از سوی پژوهشگاه در اختیار رسانه ها، نهادها و مراکز پژوهشی قرار داده شده است. به زودی متن کامل این گزارش را نیز تقدیم ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها خواهیم کرد. هم اکنون نیز در حال برنامه ریزی اجرای موج دوم نظرسنجی هستیم.
وی گفت: گفت و گو با صاحبنظران حوزه های مختلف علمی درخصوص نحوه مواجهه با کرونا و انتشار بیش از 20 یادداشت علمی در سایت پژوهشگاه و کانال پژوهش فرهنگی از دیگر اقدامات این پژوهشگاه در این بازه زمانی است.
سلگی تهیه تعداد 7 کلیپ تصویری با دو موضوع: مسئولیت ما در برابر کرونا و در قرنطینه چگونه سکنی گزینیم؟ و انتشار آن ها در سایت ها و شبکه های اجتماعی و انتشار فراخوان دریافت تجربه های مردم از زندگی در سایه کرونا با هدف دستیابی به اطلاعات بیشتر از شرایط زندگی مردم در دوران کرونا به منظور کمک به سیاستگذاری مطلوب برای رفع مسائل و مسائل ایجادشده را از دیگر اقدامات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در روزهای شیوع کرونا برشمرد.
وی در عین حال شرح داد: همچنین با عنایت به مباحث مطرح شده در جلسات کارشناسی، مقرر شده است اقداماتی از جمله تدوین مجموعه مقالات ابعاد فرهنگی و اجتماعی کرونا در قالب جُستار با همکاری جمعی از اندیشمندان و صاحبنظران حوزه های مختلف علمی و در موضوعاتی مانند سبک زندگی، خانواده، مطبوعات، صنایع خلاق فرهنگی، رسانه ها، مصرف فرهنگی، دین، تحولات فرهنگی اجتماعی واز سوی این پژوهشگاه صورت بگیرد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: این جستارها پس از تهیه، تدوین و داوری، در فضای مجازی منتشر خواهد شد. نسخه مکتوب آن نیز به صورت کتاب (گزارش های پژوهشی- فرهنگی) از سوی پژوهشگاه منتشر می شود.
وی اضافه نمود: تهیة سه گزارش پژوهشی بر مبنای فراتحلیل مباحث علمی و فکریِ مطرح شده در سه موضوع دلالت های فرهنگی اجتماعی کرونا در ایران، چشم اندازهای جهانی درباره کرونا به مثابه پدیدار فرهنگی اجتماعی (مروری بر دیدگاه ها و نظرات مهم متفکران جهانی درباره کرونا) و کرونا و دین از دیگر فعالیت هایی است که مقرر شده از سوی این پژوهشگاه انجام شود.
تحلیل محتوای شبکه های اجتماعی با استفاده از داده کاوی (Data Mining): در این بخش، (محتوای سه شبکه اجتماعی توئیتر، تلگرام و اینستاگرام با موضوع کرونا، به صورت هفتگی تحلیل محتوا خواهد شد) و تهیه گزارش های کیفی از شرایط زندگی مردم در شرایط کرونا با استفاده از روش مصاحبه عمیق (در این بخش تلاش می شود تا با طرح پرسش هایی، نگاه مردم به شرایط فعلی شناسایی شود.) از دیگر اقداماتی است که به گفته سلگی قرار است از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات صورت بگیرد.
وی گفت: همچنین با توجه به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا تصمیم گرفته شده تا با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نسبت به برگزاری همایشی ملی در این زمینه اقدام شود. فراخوان این همایش با عنوان پیامدهای فرهنگی و اجتماعی کرونا بر حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع فرهنگی ایران از منظر علوم اجتماعی و مردم شناسی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است. با توجه به شرایط همه گیری کرونا و اصل فاصله گذاری اجتماعی، همایش یادشده در قالب یک همایش صوتی برگزار خواهد شد.
طبق فراخوان این همایش از پژوهشگران و علاقه مندان دعوت کرده ایم چکیده مقالات خود را در قالب فایل های صوتی دو دقیقه ای و پس از تایید آن، اصل مقالات خود را در قالب فایل های صوتی پانزده دقیقه ای به نشانی همایش ارسال کنند. تاثیر کرونا بر تولید، توزیع و مصرف کالاهای فرهنگی (نظیر کتاب، سینما، موسیقی، بازی های رایانه ای و...)، همچنین پیامد شیوع کرونا بر کنشگران و فعالان حوزه فرهنگ، هنر و رسانه و بر تحولات فرهنگی و هنری از موضوعاتی است که در متن فراخوان گنجانده شده است. در راستای این همایش نیز تعدادی پیش نشست از سوی اعضای هایت علمی پژوهشگاه تدارک دیده شده که به صورت آنلاین و با حضور صاحبنظران فرهنگی و هنری برگزار خواهد شد.
سلگی اضافه نمود: به همت پژوهشکده هنر پژوهشگاه در تلاشیم تا نمایشگاه مجازی عکس با عنوان تصویرنگاری از تحولات پساکرونایی فرهنگ و هنر در ایران را برگزار کنیم. ثبت روایت هنرمندانه از تحولات فرهنگی در سنتها و برگزاری آیینهای اجتماعی در دوره کرونا و پس از آن هدف این نمایشگاه است.
وی در پایان گفت: در بخش داخلی و در حوزه مربوط به همکاران مان در پژوهشگاه نیز برنامه های متعددی را اجرا کرده ایم. از جمله نسبت به آموزش موارد ایمنی و بهداشتی به پرسنل اقدام شده و لوازم بهداشتی و ضدعفونی برای پژوهشکده ها و بخش های سازمانی تامین و برنامه ریزی و آماده سازی شرایط استفاده از دورکاری اجرا شده است.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران