برای حفظ پایگاه های میراث ملی و جهانی باید مضمون های تازه ای تعریف گردد

به گزارش وبلاگ زندگی، میراث آریا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، برای حفظ پایگاه های میراث ملی و جهانی باید مضمون های تازه ای تعریف گردد.

برای حفظ پایگاه های میراث ملی و جهانی باید مضمون های تازه ای تعریف گردد

مریم جلالی در دومین روز نشست تخصصی مدیران پایگاه های ملی و جهانی که با حضور مدیران پایگاه های ملی و جهانی در سالن آمفی تئاتر وزارتخانه برگزار گردید، بیان نمود: پایگا های جهانی و ملی داشته ها و سرمایه های اجتماعی ما و تجمعی از آثار و نشان دهنده ابزارهای معیشتی دورانی هستند که امروز به عنوان میراث فرهنگی از آنها نام ببریم.

معاون صنایع دستی کشور نگاه تک ساحتی به فرهنگ را آسیب زا دانست و ادامه داد: فرهنگ مقوله ای سیال است و برای نگاهی کامل تمامی ابعاد را کنار هم دیده گردد.

جلالی با اشاره به اهمیت ساخت روایت های تازه در موضوع حفاظت از پایگاه ها توضیح داد: حفاظت باید با رویکرد و سازوکارهای مطابق با دنیای امروز اتفاق بیفتد. باید مضمون آفرینی های نو برای حفظ پایگاه ها پیدا کنیم.

معاون صنایع دستی با اشاره به اهمیت اتصال و شجره معنایی در هم افزایی بین میراث فرهنگی و صنایع دستی و ایجاد تازگی در روایت ها ادامه داد: چه کسی می تواند انکار کند که صنایع دستی دیروز میراث فرهنگی امروز است. فرش را در تبریز ، پته و گلیم را در کرمان، سفال را در کاشان داریم، این اتصال و شجره نهایی می تواند به هم افزایی یاری کند. صنایع دستی و هنرهای سنتی می تواند در فرایند بازسازی و باززنده سازی عملیات میراث فرهنگی یاری رسان باشد.

او ادامه داد: امروز به مدد این پایگاه های جهانی و ملی صنایع دستی و هنرهای دستی بازخوانی و معرفی می گردد.

جلالی صنایع دستی را فرصت و ابزاری برای روایت سنجی و اصالت سنجی حفاظت و ساختن روایت های تازه دانست و اضافه نمود: صنایع دستی و هنرهای سنتی میتواند روایت های قدیمی را زنده کند. اگر قصه نوی پیدا کنیم به مثابه پیدا کردن حفاظت است.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه هر پایگاه باید دارای هویتی منحصر بفرد باشد، ادامه داد: پایگاه ها باید شبکه تصویری را در فکر مخاطب ایجاد نمایند و صنایع دستی و هنرهای دستی به این هویت سازی می تواند یاری کند.

او به استفاده از ظرفیت شهرهای ملی و جهانی و برقرار کردن پیوند بین صنایع دستی و میراث فرهنگی در راستای هم افزایی و ارتباط این دو حوزه اشاره نمود و گفت: در این سالها صنایع دستی صدا نداشته و پایگاه ها می توانند صدا و تصویر صنایع دستی باشد و به حفاظت میراث فرهنگی یاری کند.

منبع: همگردی

به "برای حفظ پایگاه های میراث ملی و جهانی باید مضمون های تازه ای تعریف گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای حفظ پایگاه های میراث ملی و جهانی باید مضمون های تازه ای تعریف گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید