از سیاسی ترین بازی های تاریخ تا بازگشت سونیک؛ برترین های بازی های ویدیویی

به گزارش وبلاگ زندگی، اگر فرصت مطالعه اخبار و مقالات مهم صنعت بازی و بازی سازی را ندارید، می توانید مجموعه ای از مهم ترین اخبار و برترین مقاله ها و ویدیوهای بازی را در خبرنگاران مگ پیدا کنید. ما در سری مطالب برترین های بازی های ویدیویی، هر دوشنبه 10 مقاله و ویدیوی مجذوب کننده و پربازدید هفته گذشته را در یک مجموعه کنار هم در اختیارتان قرار می دهیم.

از سیاسی ترین بازی های تاریخ تا بازگشت سونیک؛ برترین های بازی های ویدیویی

10 بازی سیاسی برتر که فکر مخاطب را به چالش می کشند

معمولاً وقتی از بازی های ویدئویی صحبت می کنیم، موضوع صحبت مان گیم پلی، داستان و گرافیک آن ها است، ولی موضوع دیگری هم که می توان درباره اش صحبت کرد، درون مایه بازی ها، شیوه بازتاب مسائل انسانی در آن ها و توانایی بازی ها در تغییر گفتمان ما درباره مسائل مهم انسانی است. شکی وجود ندارد که بازی های ویدئویی نقش مهمی در شکل گیری طرز فکر نسل های آینده دارند. در حال حاضر قشر عظیمی از مردم جهان مشغول تجربه ی بازی های ویدئویی هستند و این قشر نسل آینده را تشکیل خواهند داد. بنابراین باید دیر یا زود یاد بگیریم که چطور بازی های ویدئویی را مثل ادبیات و سینما تفسیر کنیم تا فکریت نسل ها را بهتر درک کنیم.

بازی Dishonored چطور ویران شهر امروزی ما را پیش بینی کرد؟

ماهیت فکر جستجوگر انسان که در تقلای بی حد و مرزی برای پیدا کردن معنا و هدف خلقت را زیر و رو می نماید، دائما از او می خواهد که در هرج و مرجی که ظاهرا تمام ابعاد زندگی را در بر می گیرد در پی نظم و الگویی باشد که به افکار او جهت و به زندگی او مقصدی بدهد. گویی تنها تسلی خاطر این وارث نئاندرتال در برابر شبهه و تردید - که دیگر ابعاد این فکر جویا را تشکیل می دهد - همین است که بداند وجود او تصادفی نیست و در پس این هوشمندیِ حیرت انگیز و خارق العاده ای که نسبت به سایر هم خانه های خود در این خطه آبی دارد، می توان چیزی فراتر از چرخش بی تفاوت تاسِ گزینش طبیعی بی رحم داروینی پیدا کرد.

نقدها و نمرات Life Is Strange True Colors منتشر شد؛ بهتر از قسمت های قبل

برخلاف دیگر بازی های اصلی این مجموعه، همه بخش ها و اپیزودهای بازی Life Is Strange: True Colors در تاریخ 10 سپتامبر عرضه شد. این در حالی است که بازی های قبلی به صورت اپیزودی عرضه می شدند. این نسخه به فرمول اصلی این مجموعه وفادار مانده است. یکی از نکته های خاص این بازی این است که برخلاف دو قسمت شماره دار قبلی به وسیله استودیوی دِک ناین گیمز (Deck Nine Games) توسعه داده شده است. آن ها سابقه توسعه قسمت فرعی Life Is Strange: Before the Storm را هم در کارنامه خود دارند. شواهد نشان می دهد که آن ها توانسته اند برای توسعه این قسمت وظیفه خود را به خوبی انجام دهند و از این آزمون سربلند بیرون بیایند. اکنون که نقدها و نمرات بازی Life Is Strange: True Colors منتشر شده است، می توانیم نگاهی به نظر سایت ها و منتقدان مختلف به این بازی بیندازیم.

چرا فاینال فانتزی 12 برترین داستان تاریخ این مجموعه را دارد

طرفداران و حتی خالقان بازی داستان را ناامیدکننده خطاب نموده اند، سازندگان معتقدند که مسائل موجود در فرایند ساخت بازی در نهایت منجر به خنثی شدن کوشش های آنان در ارائه عنوانی شایسته به طرفداران شد. فاینال فانتزی 12 در سال 2006 با استقبالی گرم روبرو شد اما به خاطر داستان مناقشه برانگیزش همیشه با ستاره ای در گوشه نام خود هم جوار بوده است. هرچند باگذشت سال های متمادی دلایل قابل توجهی وجود دارد که ما را به این نتیجه برساند داستان فاینال فانتزی 12 نه تنها مورد کم لطفی قرار گرفته بلکه می توان مدعی شد در کل برترین داستان را در تاریخ فرنچایز فاینال فانتزی دارد. پیش از آنکه سرسختانه با این ادعا مخالفت کنید شما را دعوت می کنیم دلایلی که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد مطالعه نموده سپس به قضاوت دوباره داستان بنشینید.

نقد و آنالیز Sonic Colors Ultimate - چگونه سونیک سه بعدی بسازیم

دهه ها با رقابت های نینتندو و سگا فاصله داریم. امروزه دیگر خبری از کنسول های سگا نیست و این شرکت بازی سازی مشخصا فقط به فراوری نرم افزار روی آورده است. شاید بتوان گفت سونیک و ماریو در ابتدای کار پا به پای یکدیگر حرکت می کردند و هر کدام مشخصه هایی داشتند که دیگری ارایه نمی داد، ولی سال هاست که نام سونیک دیگر معنای قدیم خود را ندارد. در این میان، یکی دو بازی مختلف سونیک عرضه شده اند که یک سر و گردن بالاتر از بقیه بازی های مجموعه قرار می گیرند. سونیک کالرز (Sonic Colors) یکی از آن هاست. ساخت بازی سکوبازی یا همان پلتفرمر کار ساده ای نیست. تمرکز این بازی ها تعریف قصه و نمایش میان پرده های مجذوب کننده و ارایه گرافیک خیره کننده نیست. همه این ها به جای خود، اولویت یک پلتفرمر در همه حال ارایه مکانیک ها و سیستم های دقیق و سرگرم کننده است.

گاد آو وار رگناروک چگونه رابطه کریتوس و پسرش را ادامه خواهد داد؟

گرچه داستان کریتوس در سه گانه اول مجموعه گاد آو وار بر پایه ماجرا غم انگیز از دست دادن خانواده اش بنا شده بود اما قسمت قبلی که در سال 2018 منتشر شد، دوباره یک چالش تازه خانوادگی را برای کریتوس ترسیم کرد؛ چالش مراقب کریتوس از فرزندش آتریوس. داستان قسمت قبلی به یک ماجرای شخصی درباره کریتوس و فرزندش می پردازد و اینکه کریتوس یاد می گیرد که چگونه یک پدر باشد و این چه مسؤولیت هایی را برای او در پی دارد. او رازهایی را هم در اواخر بازی درباره خانواده فعلی خود متوجه می گردد. وقایع گاد آو وار رگناروک بلافاصله پس از قسمت قبلی رخ نمی دهد و می توانیم این را در تریلر اخیر آن هم مشاهده کنیم. چند سال از ماجرای بازی قبلی سپری شده و اکنون رگناروک در پیش است و کریتوس و آتریوس وارد ماجرای عظیم تری شده اند اما به هر حال یکی از اصلی ترین تمرکزهای داستان ادامه روابط میان کریتوس و آتریوس و ماجرای آن ها است. این موضوعی است که در این بازی تحولاتی پیدا نموده است.

مروری بر سه گانه دد اسپیس؛ علمی-تخیلی فراموش شده الکترونیک آرتز

ماجرا از آن جایی آغاز شد که استودیوی Redwood Shores متعلق به شرکت الکترونیک آرتز که امروزه با نام Visceral Games شناخته می گردد تصمیم گرفت که بجای اقتباس فیلم های سینمایی مثل بازی ارباب حلقه ها: بازگشت پادشاه (The Lord of the Rings: The Return of the King) سال 2003 به سراغ یک اثر کاملا تازه برود. البته در آن موقع هلدینگ مخالف انجام این کار بود که برای EA و سیاست های جنجالی و مسخره آن اصلا چیز غافلگیرکننده ای نیست. اما خوشبختانه ردوود در نهایت توانست پروژه دنباله بازی System Shock را با تغییر به فضای ترسناک Dead Space نزدیک کند. موفقیت خارق العاده Resident Evil 4 یکی از عوامل کلیدی موافقت الکترونیک آرتز برای توسعه این بازی بود.

آیا بازسازی شاهزاده پارسی: شن های زمان این مجموعه را دوباره زنده می نماید؟

بازگشت سری شاهزاده پارسی با به سرانجام رسیدن فعالیت فرنچایز با بازی شن های فراموش شده در فهرست خواسته های بسیاری از طرفداران جای گرفت. به طور پیش فرض، ساخت یک ریمیک از بازی دوست داشتنی شاهزاده پارسی: شن های زمان راه مناسبی برای پرکردن این خلأ در میان علاقه مندان است و در عین حال فرنچایز را که بیش از یک دهه است عنوانی از آن عرضه نشده است به نسل های تازهتری که تنها شاید نام آن را شنیده باشند معرفی می نماید. اما متأسفانه به نظر می رسد برای رسیدن به این هدف راه چندان همواری پیش روی یوبی سافت قرار نگرفته است. در پی اعلام ساخت این نسخه بازسازی شده، آگاه شدیم که زمان عرضه آن ابتدا چند ماه و سپس به زمان نامعلومی به تعویق افتاد. علاوه بر این، با درنظرگرفتن محتویات و اطلاعاتی که تا به امروز از بازی منتشر شده، شواهد حاکی از آن است که کیفیت بازی آن گونه که انتظار می رفت نیست. به عبارت دیگر اتفاقات زیادی پیرامون این بازی اتفاق افتاده که تأثیر مثبتی بر روی بازگشت فرنچایز به صحن بازی های ویدیویی نمی گذارد.

معجونی دلچسب از سکوبازی دوبعدی و دفاع از برج (ویترین بازی: Aegis Defenders)

یکی از بازی های نسبتاً تازه (سال انتشار: 2015)، ولی کاملاً ناشناخته ای که تجربه ای جالب در این زمینه به شمار میرود، بازی مدافعان ایجیس (Aegis Defenders) است که در آن سبک سکوبازی دوبعدی (2D Platformer) و دفاع از برج (Tower Defense) با هم ترکیب شده اند و حاصل کار معجونی دلچسب و کم وبیش خلاقانه از آب درآمده است. می گویم کم وبیش، چون این ترکیب تا حد زیادی یادآور بازی آوسوم ناتس (Awesomenauts) است، ولی خب آوسوم ناتس یک بازی موبای دوبعدی با سه بازیکن در هر تیم است، ولی مدافعان ایجیس یک بازی کوآپ داستانی با دشمن هایی است که هوش مصنوعی کنترل شان می نماید. بنابراین با وجود شباهت ظاهری و ساختاری، ماهیت گیم پلی در مدافعان ایجیس تا حد زیادی با آوسوم ناتس فرق دارد.

کارگردان گاد آو وار رگناروک از تنوع بیشتر در بازی و مبارزات آن می گوید

قسمت قبلی گاد آو وار که در سال 2018 منتشر شد، در جنبه های متفاوتی تحول و تغییرات عظیمی را برای این مجموعه بازی ایجاد کرد و این فقط به خروج کریتوس از یونان و رفتن او به سوی اساطیر نورس مربوط نمی گردد. استودیو سانتا مونیکا علیرغم حفظ حس واقعی قسمت های قبل، جنبه های زیادی را دگرگون نموده است. از ساختار سینمایی تر و دوربین تک شات آن گرفته تا معرفی سلاح تازه کریتوس یعنی تبر لوایتن و بعلاوه معرفی و نقش مهم آتریوس همگی از چیزهای تازهی بودند که در قسمت قبل شاهد بودیم. در حالی که واضح است گاد آو وار رگناروک بر پایه قسمت قبلی ساخته شده است، اما با این وجود کارگردان تازه آن یعنی اریک ویلیامز در پی تکامل پایه ها و اصول تجربه به یادماندنی قسمت قبل و در عین حال ارائه تنوع و مجذوب کنندهیت تازهی برای بازیکنان است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "از سیاسی ترین بازی های تاریخ تا بازگشت سونیک؛ برترین های بازی های ویدیویی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سیاسی ترین بازی های تاریخ تا بازگشت سونیک؛ برترین های بازی های ویدیویی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید