نگاره مرغابی شیخ صفی الدین، قاصد گردشگری
به گزارش وبلاگ زندگی، در سومین گردهمایی وزرای #گردشگری کشورهای عضو اکو که به میزبانی شهر خجند #تاجیکستان در دوازدهم مهرماه 1398 برپا شد، شهرهای #ساری و #اردبیل از ایران به عنوان مرکز گردشگری اکو برای سال های 2022 و 2023 برگزیده شدند.
رویداد اردبیل 2023 مرکز گردشگری کشورهای عضو اکو فرصت گران بهایی برای شناساندن غنا و نعمات طبیعی و تاریخی و ظرفیت ها و قابلیت های گردشگری و سرمایه گذاری استان به دنیایان است. از آنجایی که ما در دنیای ارتباطات، تبلیغات و گرافیک زندگی می کینم، قطعا برای داشتن سهم مناسبی از بازار یا جذب حداکثری مخاطب، احتیاج به دیده شدن داریم، نخستین گام هم برای دیده شدن، طراحی لوگویی است که رسالت اطلاع رسانی و پیغام رسانی را یک تنه بر عهده بگیرد، لوگویی که به شایستگی با شکل و رنگ آمیخته شده باشد همواره به یاد ماندنی خواهد بود و روی فکر ها تأثیر خود را خواهد گذاشت.
بدین منظور برای آشنایی بیشتر با مفاهیم و نحوه طراحی لوگو اردبیل مرکز گردشگری کشورهای اکو با فریبرز اسمعیلی گرافیست و طراح این لوگو به گفت و گو نشستیم که مشروح آن در پی آمده است.
به عنوان سوال نخست، در طراحی لوگو اردبیل مرکز گردشگری کشورهای عضو اکو از چه المان و نشانه هایی به طورکلی استفاده شده است؟
در طراحی این نشان، از مرغابی در حال پرواز به عنوان نماد اصلی، سایه ای از گنبد الله الله به رنگ آبی با فرم هایی از امواج نرم استفاده شده و از جزئیات کاشی کاری های بقعه دنیای شیخ صفی الدین اردبیلی نیز در طراحی این نماد برداشت هایی شده است.
چرا از پرنده مرغابی طلایی در حال پرواز به عنوان نماد اصلی در این طرح استفاده شده است؟
پرنده مرغابی درواقع از تزئینات دیواری سقف حجره های دو طرف جنوبی و شمالی قندیل خانه یا دارالحفاظ مجموعه دنیای شیخ صفی الدین اردبیلی الهام گرفته شده که متشکل از چندین مرغابی درحال پرواز با منقاری از طلا و پرو بالی از مرجان در یک فضای لاجوردی رنگ هستند. گمان می رود این نگاره ها از رویای شیخ صفی الدین سرچشمه گرفته که با توجه به تفاسیر و اهمیت این نگاره ها، از این پرنده به عنوان نمادی از گردشگری به مثابه یک نگاره مهم و پیغام آور با پیشینه تاریخی استفاده شده است.
غنای تاریخی و گردشگری اردبیل چگونه در این لوگو گنجانده شده است؟
یکی از علت های اصلی بهره مندی از این نگاره، نمایش ابعاد کمتر دیده شده مجموعه دنیای شیخ صفی الدین اردبیلی و خود شهر اردبیل بوده است. در پس زمینه نشانه از شکل ساده شده گنبد الله الله با تصویرهایی از امواج نرم به عنوان نمادی از امواج دریاچه شورابیل و آب و هوای پاک اردبیل و بعلاوه از شاهکار هنر کاشی کاری هایی دوره صفوی بهره برده شده است.
در طراحی این نماد از چه رنگ هایی الهام گرفته شده است؟
در بناهای صفوی به ویژه در مجموعه دنیای شیخ صفی الدین اردبیلی رنگ غالب کاشی های منقش لاجوردی است و کلمه الله گنبد الله الله به عنوان شاهکار معماری مجموعه نیز به رنگ فیروزه ای ملون شده است، به همین علت از این رنگ به عنوان یکی از رنگ های اصیل و عرفانی معماری ایرانی اسلامی استفاده شده است.
در خصوص رویای شیخ صفی الدین از پرنده مرغابی طلایی بیشتر برایمان بگویید؟
در تزئینات دیواری سقف حجره های دو طرف جنوبی و شمالی قندیل خانه یا دارالحفاظ مجموعه دنیای شیخ صفی الدین اردبیلی نقش پرندگانی را ملاحظه می کنیم که تداعی گر حدیثی از پیغامبراکرم (ص) است: من قال لا اله الا الله من کل کلمه منها طیرا منقاره من ذهب و ریشه من مرجان یعنی کسی که لا اله الا الله بگوید به ازای هرکلمه آن خداوند یک پرنده آن هم با منقاری از طلا و پروبالی از مرجان می آفریند. گمان می رود این نگاره ها از رویای شیخ صفی الدین اردبیلی سرچشمه گرفته باشد که روایت است: شیخ در رویا می دید که فرشتگان به هیبت مرغان به شکل انسان درآمده اند و با او تبادل نظر می کردند با این بشارت که به صاحب دلی خواهد رسید و روی مراد خود را خواهد دید و قبله اقبال و کعبه آمال دنیا خواهد شد، تسلی اش می دادند. توضیحات و روایات در این مورد بسیار است که به بخشی از آن اشاره شد. در این نشانه نیز از همان پرنده مرغابی با همان تفاسیر به ویژه اشاره مستقیم به رنگ و پرنده مرغابی شده که علاوه بر این مضامین، از مرغابی درحال پرواز به عنوان نمادی از گردشگری نیز یاد شده است.
منبع: دنیای سفر