معاینه فنی خودرو در بلد

به گزارش وبلاگ زندگی، رانندگی با وسیله نقلیه ایمن و استاندارد، یکی از مهمترین ضرورت های عبور و مرور است؛ این موضوع، هم برای تامین امنیت راننده و سرنشینان و هم برای کاهش آلایندگی در شهرها بسیار مفید و لازم است. بر همین اساس و طبق دستورالعمل پلیس هدایت و رانندگی، تمامی خودروها می بایست برگه معاینه فنی خودرو را دریافت نمایند و در غیر این صورت، در هر روز تردد بدون برگه معاینه فنی، مبلغ 50 هزارتومان جریمه خواهند شد.

معاینه فنی خودرو در بلد

برای پیدا کردن مراکز معاینه فنی خودرو در شهر تهران، کافی است در نوار بالایی نقشه در اپلیکیشن بلد و در بخش خدمات خودرو، گزینه مرکز معاینه فنی خودرو را انتخاب کنید تا تمامی مراکز معاینه فنی شهر تهران به شما نمایش مراکزی که داده گردد. در این بخش می توانید انتخاب کنید که فقط مراکز باز یا مراکز با عکس یا حتی فقط از سوی کاربران امتیاز بالایی کسب نموده به شما نمایش داده گردد.

بعد از انتخاب نزدیکترین مرکز معاینه فنی خودرو، می توانید نسبت به اخذ نوبت آنلاین، به وسیله سایت ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به آدرس https://inspection.tehran.ir اقدام کنید.

چند مرکز معاینه فنی در تهران وجود دارد؟

در حال حاضر 17 مرکز معاینه فنی با 56 خط معاینه در تهران فعال هستند که آدرس و اطلاعات تماس تمامی آنها در بلد موجود است. بعلاوه سه مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین، هشت واحد سیار و 10 خط معاینه موتورسیکلت مکانیزه نیز در تهران وجود دارد.

چه خودروهایی باید معاینه فنی بگیرند؟

تمامی خودروهای ساخت داخل و خارجی که 4 سال از ساخت آنها گذشته باشد می بایست برای معاینه فنی به مراکز مربوطه مراجعه نمایند. رانندگان باید توجه داشته باشند که تاریخ معاینه فنی خودرو را به خاطر بسپارند؛ زیرا در صورتی که هرسال طبق تاریخ دریافت معاینه فنی قبلی، به مراکز مراجعه ننمایند، خودروی آنها به ازای هر روز تردد در شهر مبلغ 50 هزارتومان جریمه خواهد شد که غیرقابل بخشش است.

نرخ معاینه فنی خودروها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته و سال جاری نیز خودروهای سبک در مراجعه اول باید 47 هزارتومان بپردازند و درصورت احتیاج به مراجعه دوم نیز 10 هزارتومان باید پرداخت نمایند. این رقم برای خودروهای سنگین در مراجعه اول 71 هزارتومان و در مراجعه دوم 12 هزارتومان است.

طبق قانون معاینه فنی، موتورسیکلت ها نیز موظف به دریافت معاینه فنی هستند و مبلغ معاینه فنی آنها 12 هزارتومان است؛ اما متاسفانه طبق اعلام پلیس هدایت و رانندگی، تعداد بسیار ناچیزی از رانندگان موتورسیکلت ها برای معاینه فنی مراجعه می نمایند.

معاینه فنی خودروها شامل چه مواردی است؟

آنالیز ظاهری: تمامی شیشه ها و چراغ های خودرو می بایست سالم باشد، لاستیک ها باید به مقدار کافی عاج داشته باشند؛ بعلاوه داشتن وسایل جانبی مانند کمربند، بوق و ... نیز الزامی است.

آنالیز از لحاظ آلایندگی: در این بخش به وسیله دستگاههای معینی مقدار آلایندگی خودرو معین می گردد و درصورت بالاتر بودن از حد مجاز، معاینه فنی مردود خواهد شد.

آنالیز چراغ: قبل از مراجعه برای معاینه فنی، حتما چراغ های خودرو را آنالیز کنید که انحراف نور نداشته باشد زیرا در این مرحله انحراف چراغ ها به وسیله رایانه آنالیز می گردد.

آنالیز مقدار انحراف چرخ ها، یاری فنر، ترمزها و سیستم تعلیق: شامل سنجش مقدار انحراف خودرو پس از طی یک کیلومتر، آنالیز سلامت یاری فنرها و دقت و سلامت ترمزهای اصلی و دستی و نیز سلامت سیستم تعلیق خودرو از دیگر مراحل معاینه فنی است.

تفاوت معاینه فنی خودروی بنزینی و دوگانه سوز

خودروهای بنزینی فقط باید معاینه فنی بنزینی داشته باشند اما خودروهای دوگانه سوز بازرسی چشمی و ظاهری از مخزن هم دارند. در بعضی موارد، بعد از آنالیز ظاهری مخزن، تشخیص انجام آزمون هیدوراستاتیک داده می گردد که در این حالت خودروی دوگانه سوز می بایست سه مرحله آزمون هیدوراستاتیک، بازرسی چشمی و معاینه فنی عادی را پشت سر بگذارند.

معاینه فنی تاکسی ها

تاکسی هایی که ده سال یا کمتر عمر دارند، باید هر شش ماه معاینه فنی داشته باشند و تاکسی هایی که بالای ده سال عمر دارند می بایست هر دو ماه یکبار برای معاینه فنی مراجعه نمایند.

مردودی معاینه فنی و برطرف أن

سالانه 21 درصد خودروها و هشت درصد اتوبوس ها در تست آلایندگی مردود می شوند. بعلاوه هرساله 80 درصد اتوبوس ها در تست های فنی مردود می شوند. رانندگان تمامی خودروهای مردود شده، می بایست حداکثر ظرف مدت 15 روز نسبت به برطرف مسائل خودرو اقدام و برای آنالیز مجدد به همان مرکز مراجعه نمایند.

معاینه فنی برتر چیست؟

در زمان تست آلایندگی خودرو، اگر مقدار آلایندگی خودرو در حد مجاز بوده و نیز دور موتور خودرو طبق استاندارد باشد، معاینه فنی برتر به خودرو تعلق می گیرد. خودروهای سواری در شهر تهران برای دریافت معاینه فنی برتر احتیاجی به پرداخت مبلغ اضافه ندارند.

خودروهایی که معاینه فنی برتر دریافت نمایند، 30 درصد تخفیف برای ورود به محدوده طرح ترافیک و نیز 20 درصد تخفیف برای ورود به طرح ترافیک و زوج و فرد دریافت می نمایند. بعلاوه خودروهای دارای معاینه فنی برتر، عوارض کمتری نیز می پردازند.

منبع: خبرآنلاین

به "معاینه فنی خودرو در بلد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاینه فنی خودرو در بلد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید