آخرین شرایط موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

به گزارش وبلاگ زندگی، دکتر شهریار زینی درباره آخرین شرایط اتوبوس برقی ایرانی در گفت وگو با خبرنگاران گفت: این پروژه طی حدود 9 ماه گذشته به وسیله یک شرکت دانش بنیان شروع شد و اکنون با حمایت معاونت علمی و فناوری به مرحله نمونه مهندسی رسیده است.

آخرین شرایط موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی

وی با بیان اینکه برنامه ریزی شده که تمام ماژول های این اتوبوس تماماً به وسیله شرکت های دانش بنیان طراحی و ایرانی گردد، گفت: بعلاوه قرار است مابقی ماژول ها در حد نمونه مهندسی توسعه داده گردد.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه تمام تست های موتور این اتوبوس با پیروزیت به اتمام رسیده است، گفت: بعلاوه ساخت گیربکس این اتوبوس در حال بومی سازی است که 40 درصد پیشرفت داشته است. در این اتوبوس بیشتر ماژول ها یا قوای محرکه که موتور دیزلی و احتراقی اتوبوس هستند، برداشته شده و قوای محرکه الکتریکی ایرانی جایگزین شده است.

اولین موتور الکتریکی مختص اتوبوس برقی در حال ساخت است

زینی گفت: در حال حاضر اولین موتور الکتریکی مختص این اتوبوس برقی به وسیله دانش بنیان های ایرانی در حال ساخت است که تا خاتمه سال نمونه معیار ساخت آن رونمایی می گردد.

وی با بیان اینکه این موتور الکتریکی بر اساس مهندسی معکوس از نمونه مشابه صاحب برند خارجی در کشور ساخته شد، گفت: نمونه ای که مهندسی معکوس شده نسبت به نمونه مشابه خارجی از قابلیت، راندمان و کارایی بالاتری برخوردار است اما با این وجود قیمت آن 25 درصد پایین تر است.

به گفته وی، در حال حاضر علاوه بر بدنه و موتور الکتریکی اتوبوس برقی، قوای محرکه آن نیز در یک شرکت داخلی به فراوری رسیده و تماماً ایرانی است. برنامه ما این است که تا دهه فجر بقیه قوای محرکه در حد نمونه مهندسی ساخته و رونمایی گردد.

اتوبوس برقی بیش از 70 درصد بومی سازی شده است

وی با اشاره به اندازه استفاده از تکنولوژی ایرانی در ساخت این اتوبوس برقی گفت: بیش از 70 درصد این اتوبوس بومی سازی و ایرانی شده که بیشتر از این حد خلاف واقع است. این اندازه ایرانی شدن یک اتوبوس برقی منطقی است زیرا مابقی قطعات استاندارد یا قطعات های تکی است که فراوری و بومی سازی آن به صرفه نیست یا دانش فنی آن را نداریم از این رو نمی توان انتظار داشت که 100 درصد فراوری این اتوبوس بومی سازی گردد. در کشورهای صاحب برند هم این رویه کاملاً منطقی است.

وی افزود: این هفتاد درصد به این معنا نیست که 30 درصد دیگر جای کار دارد بلکه بدان معناست که در حد توان، داخلی سازی شده است و تا این حد نیز جای تقدیر دارد؛ اکنون زمانی است که باید به فکر توسعه کسب و کار و فضای تجاری سازی محصول باشیم.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در مورد اندازه تفاوت قیمتی اتوبوس برقی نسبت به نمونه خارجی گفت: طبق برآوردها، اندازه 30-40 درصد کاهش قیمت در فراوری این اتوبوس های برقی ایرانی نسبت به نمونه خارجی خواهیم داشت؛ البته این اندازه کاهش و تفاوت قیمت بستگی به اندازه فراوری انبوه و تیراژ دارد زیرا صنعت خودروسازی در فراوری انبوه معنا پیدا می نماید.

وی تاکید نمود: البته که اتوبوس برقی در همه جای جهان یک و نیم برابر گران تر از نمونه های داخلی است خصوصاً اینکه کشور ما در شرایط خاص تحریم سخت گیرانه و ظالمانه ای قرار گرفته است و همین موضوع باعث شده که از تمام ظرفیت داخل کمال استفاده را ببریم تا در حوزه اتوبوس برقی متکی به کشورهای دیگر نباشیم.

زینی با بیان اینکه بعد از رونمایی از نمونه مهندسی اتوبوس برقی، تفاهم نامه ای برای ساخت 200 دستگاه اتوبوس و تحویل آن به شهرداری را منعقد کردیم، گفت: اکنون در حال رایزنی هستیم که این تفاهم نامه به قرارداد تبدیل گردد. شهرداری این تفاهم نامه را در شرایطی به قرارداد تبدیل می نماید که تمام مراحل اخذ گواهینامه و مجوزها و… طی شده باشد و این موضوع نیز یک چالش است زیرا هیچ سرمایه گذاری به این صورت سرمایه گذاری نمی نماید. این موضوع زمان بر و هزینه بر است که برآورد شده 30-40 میلیارد تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: ما انتظار انعقاد قرارداد و پیش پرداخت از شهرداری، نداریم اما به نظر می رسد که انعقاد یک قرارداد برای شروع کار ضروری است و نمی توان بدون یک قرارداد فرایند فراوری را با اطمینان خاطر انجام داد. تا این قرارداد منعقد نگردد؛ استفاده از این اتوبوس های برقی به تعویق می افتد. وقتی قرارداد منعقد گردد، سازنده و شرکت های دانش بنیان دلگرم به فروش می شوند.

ساخت موتوربرقی گره تکنولوژی ندارد

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته در ادامه با اشاره به آخرین درصد پیشرفت پروژه موتور برقی گفت: این پروژه نیز که به سکانداری شرکت های دانش بنیان پیش می رود تا به امروز 65 درصد پیشرفت داشته است.

وی با تاکید بر ضرورت استفاده از موتورهای برقی در لایه های میانی شهر به وسیله پیک های موتوری و … گفت: نتیجه کوشش شرکت های دانش بنیان برای ساخت موتور برقی نهایی انعقاد یک قرارداد با کاربرد پیک بوده است. البته که این یک قرارداد، کافی نیست و باید بیشتر از اینها با سازمان های مختلف، شهرداری ها، ارگان های کشور و… انعقاد قرارداد برای استفاده از موتورهای برقی داشته باشیم.

زینی با بیان اینکه در موتورهای معمولی، هنوز این جین موتور وارداتی است، گفت: در موتوربرقی این جین برداشته می گردد و به صورت کلی می توان گفت تکنولوژی خاصی نیست که در ساخت موتور برقی داخلی نشده باشد به طوری که مجموعه قوای محرکه آن نیز در کشور ساخته می گردد. ساخت و بومی سازی گیربکس که تقریباً تمام تکنولوژی آن در کشور وجود دارد به اتمام رسیده است و به صراحت می توان گفت که گره تکنولوژی در موتور برقی نداریم و آماده فراوری انبوه آن نیز هستیم اما این موضوع احتیاج به یک عزم پایدار برای سفارش گذاری دارد.

وی با بیان اینکه هنوز با وجود فروش موتوربرقی در کشور، این وسیله نقلیه جنبه لوکس دارد، گفت: قیمت بالاتر آن و نبود زیرساخت شارژ آن نیز از عواملی است که باعث می گردد بسیاری از افراد یا سازمان ها به سراغ استفاده از موتورهای برقی نفرایند. ولی رسالت دولت این است که در توسعه زیرساخت های شارژ یاری کند و فرهنگسازی گردد تا فروش این موتورها برای عموم به راحتی انجام بگیرد.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با تاکید بر اینکه استفاده از موتوربرقی می تواند هزینه های بنزین، روغن و… را کاهش دهد، گفت: باتری موتور برقی وارداتی و بقیه ماژول های آن داخلی است. بعلاوه بدنه هم وارداتی است اما از بدنه موتورهای کنونی هم می توان استفاده کرد. موتور برقی مشکل تکنولوژی ندارد و تنها مسئله آن مربوط به سرمایه گذاری است.

زینی به تسریع فرایند سرمایه گذاری روی موتورهای برقی تاکید نمود و ادامه داد: در حال حاضر نمونه های خارجی در کشور وجود دارد اما اگر این موتورهای مختلف با برندهای مختلف وارد کشور گردد در صورت بروز مشکل می تواند دیدگاه مردم را نسبت به موتورهای ایرانی هم تغییر دهد از این رو بهتر است هر چه زودتر سرمایه گذاری روی موتورهای برقی ایرانی انجام بگیرد و این فرهنگ سازی محقق گردد.

وی در مورد تفاوت قیمت موتور برقی با سایر موتورها گفت: این موتورهای برقی نسبت به نمونه های غیر برقی کمی افزایش قیمت دارد اما نسبت به نمونه های خارجی 20 درصد مقرون به صرفه تر است.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه توان این موتور برقی 3 کیلووات و اندازه ظرفیت باتری هم 3 کیلووات ساعت است، گفت: استفاده از این موتور در تهران خوب است.

ایجاد زنجیره تامین در ساخت خودروی برقی

زینی با اشاره به آخرین شرایط خودروی برقی نیز گفت: یک شرکت دانش بنیان پیروز شده 50 درصد در توسعه ماژول های خودروی برقی دست پیدا و زنجیره تامین پایداری را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه نیمی از ماژول های نمونه مهندسی خودروی برقی در حال ساخت است، گفت: پلتفرم خودرو به وسیله یک شرکت دانش بنیان دنبال شده و پیشرفتی 60 درصدی داشته است؛ بر اساس برنامه ریزی ها، قرار است نمونه مهندسی این خودروی برقی تا خاتمه سال رونمایی گردد.

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه طراحی و ساخت خودروی برقی با تاخیر نسبت به اتوبوس و موتور برقی شروع شده گفت: این خودروی برقی روی پلتفرم خودروی بنزینی طراحی شده و به برقی تبدیل شده است که این داخلی سازی همراه با کاهش قیمت است.

وی با تاکید بر اینکه این فناوری را هیچ جای جهان به ما ارائه نمی نماید، گفت: اگر تحریم هم نبودیم این بومی سازی باید اتفاق می افتاد بنابراین جهت داخلی سازی به این واسطه اتفاق افتاده است و جای تقدیر دارد. تحریم باعث می گردد در زمان بیشتر اما شتابان این جهت طی گردد که این احتیاج به حمایت دولت دارد تا با ارائه تسهیلات بتوان هزینه کمتری صرف فراوری انبوه خودروی برقی کرد و مردم هم توان خرید آن را داشته باشند.

چالش های استفاده از وسائط نقلیه زیاد است / از قوانین قدیمی تا عدم انعقاد قرارداد

زینی تاکید نمود: ما باید تسهیلات بیشتری برای توسعه دستگاه های برقی بکار ببریم چون نمی توانیم بر اساس قوانینی که مربوط به دهه های گذشته و خودروهای مرسوم است برای خودروهای ساخته شده با فناوری روز استفاده کنیم. در واقع این فناوری های نو، قواعد نو و نو لازم دارد.

ضرورت توجه به ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر

مدیر طرح های کلان ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و ارتقا نظام اقتصادی کشور، یاری کننده به استفاده از وسائط برقی در کشور است، گفت: این قانون هنوز در شورایعالی اقتصاد به تصویب نرسیده و همین باعث ایجاد مسائل در استفاده از اتوبوس برقی و… شده است.

به گفته وی، در همه جای جهان قیمت خودروهای برقی نسبت به فسیلی ها گران تر است و در این میان دولت ها سوبسیدها و یارانه هایی را در راستای استفاده از وسائط نقلیه برقی اختصاص می دهند تا این تفاوت قیمتی پوشیده گردد. این قانون باید هر چه زودتر به تصویب برسد و جا دارد که دولت فعلی ظرف مدت زمانی کوتاه این قانون را آنالیز کند و به تصویب برساند.

زینی با اشاره به چالش های دیگر استفاده از وسائط نقلیه گفت: انعقاد قرارداد قطعی برای فراوری انبوه در راستای کاهش قیمت و استفاده بیشتر به وسیله افراد، از دیگر چالش های استفاده از وسایل نقلیه برقی هستند که باید این موضوع برطرف گردد تا بتوانیم با جایگزینی وسائط نقلیه با سوخت فسیلی در کاهش آلودگی هوا گام برداریم.

به گزارش وبلاگ زندگی، بر اساس اعلام ستاد توسعه فناوری حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری، 5 پروژه کلان فراوری خودروی برقی، 2 پروژه در حوزه اتوبوس برقی و 10 طرح برای ساخت موتور برقی به وسیله شرکت های دانش بنیان در جریان است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آخرین شرایط موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط موتور، خودرو و اتوبوس برقی ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید